Di suatu pagi yang hening pada 19 Oktober 1988 hari Rabu iaitu kira-kira 23 tahun yang lalu seorang guru pelatih yang masih berusia belasan tahun pada waktu itu daripada Maktab Perguruan Persekutuan Pulau Pinang (MPPPP atau M4P sekarang IPGM Kampus Pulau Pinang) sedang berperang dengan perasaan kerana sebagai seorang guru pelatih yang sedang menjalani Latihan Mengajar (LM) beliau akan diobserve di dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Malaysia Tahun 3 Biru dan Alam dan Manusia Tahun 6 Biru, SK Juara, Cherok To' Kun, Bukit Mertajam oleh seorang pensyarah bermula jam 8.40 pagi hari tersebut.
Penyeliaan yang akan dilakukan untuk dua mata pelajaran bagi dua kelas yang berbeza tetapi di dalam satu masa yang berturut amatlah menyukarkan memandangkan guru pelatih yang belum berpengalaman itu terpaksa menyediakan setiap satu dua perancangan yang berbeza termasuklah Bahan Bantu Mengajar (BBM) setiap satu bagi memastikan kelancaran proses pengajaran dan pembelajarannya nanti.
Guru pelatih Sesi 1986/88 dari Kumpulan 6PBe, Opsyen Pengajian Melayu itu sungguh gementar kerana pensyarah yang akan mengobservenya nanti, Mr. Palusamy a/l Vellasamy adalah seorang pensyarah dari Jabatan Bahasa Inggeris yang memang cukup terkenal di kalangan pelatih sebagai seorang pensyarah yang memiliki keseriousan tahap tertinggi dan sungguh jarang untuk melihat beliau tersenyum. Rambut dan kulitnya iras-iras penyanyi Broery Marantika, berkaca mata tebal dan seorang yang cukup tegas dan sungguh meng'gerun'kan...
Tepat jam 8.40 pagi hari tersebut, penyeliaan dimulakan dengan mata pelajaran Bahasa Malaysia Tahun 3 Biru (30 minit) dan disambung pula pada jam 9.10 pagi dengan mata pelajaran Alam dan Manusia (subjek ini telahpun dimansuhkan dan telah digantikan dengan subjek Kajian Tempatan sekarang) Tahun 6 Biru (1 jam). Masa 1 1/2 jam semasa berlangsungnya P & P berterusan ini terasa sungguh lama memandangkan Mr. Palu yang berada di belakang kelas sedang sibuk mencatatkan sesuatu sambil memerhatikan setiap gerak langkah guru pelatih tersebut.
Murid-muridnya pula ya Rabbi, 40 orang satu kelas Tahun 3 dan 6. Macamana nak handle? Seperti biasa, tiada senyuman langsung di wajah Mr. Palu ini yang lebih membuatkan hati si guru pelatih tadi sungguh berdebar-debar. P & P tetap diteruskan walaupun di dalam hati sedang bertanya-tanya, apa sudah jadi? Ini final observation ni, kalau gagal macamana?
Tepat jam 10.10 pagi P & P tamat. Perjumpaan selepas penyeliaan diadakan di Bilik Gerakan sekolah bersama Mr. Palu. Bla.. bla.. bla.. murid pemulihan.. bla.. bla.. BBM.. bla.. bla.. class control.. bla.. bla.. teori Behaviourisme, Konstruktivisme.. Bla.. bla.. Mr. Palu memberi penerangan di dalam Bahasa Melayu sambil diselang-selikan dengan Bahasa Inggeris. Guru pelatih itu hanya mampu mengangguk tanda faham.
Setelah selesai sesi perjumpaan selepas penyeliaan, Mr. Palu menyerahkan kembali Buku Persediaan Mengajar beserta sesalinan Borang Laporan Penilaian Latihan Mengajar sebagai rumusan hasil P & P yang telah diselianya tadi bagi kedua-dua kelas. Sebelum pulang, beliau bersalam dengan guru pelatih itu dengan satu genggaman yang erat sambil berkata, "Be a good teacher".
Inilah catatan Mr. Palusamy a/l Vellasamy di dalam Buku Persediaan Mengajar dan borang Laporan Penilaian Latihan Mengajar guru pelatih tersebut yang masih disimpan untuk tatapan kita bersama...
Borang Laporan Penilaian Latihan Mengajar (Tahun 3 Biru).
Aspek-aspek yang dinilai dan pemberatan:
OBJEKTIF PENGAJARAN (10):
i. Dalam Bentuk Perlakuan Murid: Tepat & jelas.
ii. Tepat, Jelas dan Kemas:
PERANCANGAN (20):
i. Pemilihan Isi Pelajaran: Sesuai.
ii. Cerakinan dan Susunan Isi Pelajaran: Tersusun & teliti.
iii. Kesesuaian Sumber Pembelajaran: Sesuai, berbagai & efektif.
i. Dalam Bentuk Perlakuan Murid: Tepat & jelas.
ii. Tepat, Jelas dan Kemas:
PERANCANGAN (20):
i. Pemilihan Isi Pelajaran: Sesuai.
ii. Cerakinan dan Susunan Isi Pelajaran: Tersusun & teliti.
iii. Kesesuaian Sumber Pembelajaran: Sesuai, berbagai & efektif.
iv. Aktiviti Murid: Pelbagai & menarik. tetapi perlu beri perhatian yang lebih kepada murid-murid Kumpulan C.
PENYAMPAIAN (50):
i. Permulaan Pelajaran: Menarik.
ii. Cepat-Lambat Perkembangan Pelajaran: Lancar & sistematik.
iii. Bahasa dan Suara: Baik.
iv. Pengendalian Kaedah/Teknik Pengajaran: Penguasaan teknik yang memuaskan.
v. Penggunaan Sumber Pembelajaran: Diguna secara efektif.
vi. Pengurusan Bilik Darjah: Kawalan yang baik.
vii. Penyimpulan: Sesuai dengan kehendak objektif pembelajaran.
PENCAPAIAN OBJEKTIF (10):
i. Jelas tercapai: Jelas tercapai.
SAHSIAH (10):
i. Daya Usaha: Rajin dan bersemangat.
ii. Keyakinan Diri: Jujur dan serious dalam menjalankan tanggung jawabnya.
iii. Sikap Terhadap Kerja:
iv. Sifat Kepimpinan: Mempunyai sifat kepimpinan yang baik.
Sdr Shabri,
Kegigihan dan kesungguhan yang anda telah tunjuk sepanjang LM ini perlu dikekalkan semasa anda mengajar di sekolah nanti sebagai guru yang terlatih.
Saya yakin dengan sedikit pengalaman lagi anda akan menjadi seorang guru yang unggul.
Saya harap anda akan memberi perhatian yang lebih kepada murid-murid yang lemah semasa anda merancangkan pelajaran. Ini merupakan kelemahan yang sangat ketara di kalangan sebahagian besar pelatih-pelatih.
Anda telah dapat membetulkan sebahagian besar kelemahan-kelemahan yang kita telah membincang bersama semasa Bimbingan Berkumpul.
Teruskan usaha baik anda!
Negara memerlukan pendidik-pendidik seperti anda!!
Teringat kata-kata Mr. Palu: "Mengajar adalah seperti memandu kereta, apabila tiba masa untuk penukaran gear, kita akan melakukannya sendiri tanpa perlu disuruh atau dipaksa"
(Kata-kata ini masih relevan bagi kereta yang bergear manual).
Kegigihan dan kesungguhan yang anda telah tunjuk sepanjang LM ini perlu dikekalkan semasa anda mengajar di sekolah nanti sebagai guru yang terlatih.
Saya yakin dengan sedikit pengalaman lagi anda akan menjadi seorang guru yang unggul.
Saya harap anda akan memberi perhatian yang lebih kepada murid-murid yang lemah semasa anda merancangkan pelajaran. Ini merupakan kelemahan yang sangat ketara di kalangan sebahagian besar pelatih-pelatih.
Anda telah dapat membetulkan sebahagian besar kelemahan-kelemahan yang kita telah membincang bersama semasa Bimbingan Berkumpul.
Teruskan usaha baik anda!
Negara memerlukan pendidik-pendidik seperti anda!!
Teringat kata-kata Mr. Palu: "Mengajar adalah seperti memandu kereta, apabila tiba masa untuk penukaran gear, kita akan melakukannya sendiri tanpa perlu disuruh atau dipaksa"
(Kata-kata ini masih relevan bagi kereta yang bergear manual).
...dan guru pelatih itupun lalu tersenyum sendirian...
mmg susah nk prktikal seb seorang guru..ak pon mmg xsukla bila prktikal kna observe...
ReplyDeletetakutnya nak praktikal nanti ^_^
ReplyDeleteBro BR juga guru ya? Kebetulan isteri alumni MPPPP juga.Tahniah,Selamat Hari Guru.
ReplyDeletehuhu..selamat hari guru juga...
ReplyDeleteselamat Hari Guru juga ya buta cikgu Blues riders
ReplyDeletesy bercita-cita tinggi nak jd cikgu...cikgu cikTka...Amin...epi belated teachers day tuk oner
ReplyDeletebaca entry ini je dah rasa cuak. hehe..
ReplyDeletejasa guru sungguh besar..
selamat hari guru blue riders =)
Masih ingat kisah praktikum dulu...seksa juga.
ReplyDeletedulu mmg nak jd ckgu, tp sebab kan xda bakat tuk mngajar, xleh la kan....
ReplyDeletejadi sorg cikgu ni msti tau mngajar... so, tabik spring ngn cikgu2 semua... :))
Selamat hari Guru MrBR....dasyatnya mr BR ni sb bleh simpan lg bku RPH dan borang PR yg da berusia 23 thun..hehehe
ReplyDeletebagusnya BR....simpan lagi dokumen yg dh berpuluh tahun....cayalah.
ReplyDeleteCikgu2 sek rendah sy ramai dr MPPP...teringat cikgu mazlan, muka cam cina..baik sangat. Suka melayan budak2. Tak sempat nak ucap terima ksih sebelum dia p sambung blajar. pastu mmg dah x penah jumpa dah.
ReplyDelete