13 April, 2013

Scoliosis (tulang belakang bengkok)


Scoliosis ialah istilah perubatan yang merujuk kepada keadaan tidak normal di mana tulang belakang seseorang itu membengkok ke kanan atau ke kiri, atau boleh juga ia berpusing.



Jika dilihat pada x-ray dari sudut hadapan, tulang belakang seorang pesakit scoliosis akan membentuk lebih kepada huruf ‘S’ atau pun ‘C’ berbanding bentuk lurus pada orang normal.



Kebanyakkan pesakit menganggap sebagai perkara biasa sahaja.Tetapi sebenarnya ianya merupakan sakit yang yang berbahaya sekiranya tidak ditangani.


Komplikasi sekiranya tidak dirawat.

Kerosakan paru-paru dan jantung. Ini boleh berlaku jika tulang belakang membengkok melebihi 70 darjah. Tulang rusuk akan menekan paru-paru dan jantung, menyebabkan pesakit sukar bernafas dan cepat penat.

Malah, jantung juga akan mengalami kesukaran mengepam darah. Dalam keadaan ini, pesakit lebih mudah terdedah kepada jangkitan paru-paru dan pneumonia.

Sakit tulang belakang. Semua pesakit, sama ada dewasa atau kanak-kanak, berisiko tinggi mengalami masalah sakit belakang kronik.




Jika tidak dirawat, pesakit mungkin boleh menghidap masalah sakit sendi. Tulang belakang juga mengalami lebih banyak masalah apabila pesakit berumur 50 atau 60 tahun.

BR pun tidak pasti sampai bila Luqman boleh bertahan dengan Scoliosis ini. Mungkin boleh diatasi dengan pembedahan tetapi masalah Cerebral Pulsy yang dihadapinya pula akan menjadi penghalang kerana Luqman tidak pernah mengerti apa-apa walaupun dalam kesakitan.


Ibu mengertilah aku sengsara, lemas berendam airmata,
Rendang kasihmu dalam gelora, jadi rebutan selamanya,
Sakit kurasakan jadi peneman, masa semalam yang silam...



7 Any comments?:

Spallan said...

Salam Bro, selamat kembali beraksi di alam maya... :)

Blues Riders said...

tq bro.. lama sangat dh xberblog. nk update pn dh xpandai. semua dh berubah baru.. hehe...

me3rma said...

hahhaaaa..salam kembali..hik3

Unknown said...

selamat kembali :)

Blues Riders said...

BR to me3rma:
terima kasih..

BR to Sue SenahAnderson:
terima kasih..

shahrul azmi ahmad said...

Sabar banyak2 bro... ucapkanlah selalu "innalillah hi wainna ilai hirajiun"... segalanya datang drpd Allah... serahkan kembali kpd Allah... Allah yang maha tahu apa yg terbaik utk Luqman... moga menjadi kifarah kpd saudara & isteri...

Blues Riders said...

BR to shahrul azmi ahmad:
t kasih bro, mmg benar segalanya berserah pd Allah SWT, hanya Allah SWT shj yang maha berkuasa dan maha mengetahui..

Related Posts with Thumbnails
 

'http://bluesriders.blogspot.com @ shabramli@gmail.com'