25 February, 2010

Kencing Berdiri..



SOALAN:
Saya mengikuti satu Seminar Islam yang dihadiri ramai peserta daripada kalangan ulama. Apabila mereka ke tandas, mereka terus ke tandas lelaki dan membuang air kecil di situ secara berdiri sedangkan kita dilarang berbuat demikian. Apa pandangan tuan?
-Razlan Ismail, Bahau, N. Sembilan.

JAWAPAN:
Membuang air kecil sambil berdiri di tempat yang tidak disediakan adalah dilarang, lebih lagi di tempat yang keras atau terbuka seperti di atas batu dan sebagainya. Nanti najis tersebut tepercik dan terkena badan atau tempat yang terbuka dan boleh mendedah auratnya pula. Sedangkan tidak ada tempat tertutup, sama seperti membuang najis sambil menghadap kiblat juga, dilarang di tempat yang tidak disediakan seperti di padang, atau sebagainya, apa lagi di tempat yang tidak ada penghadang yang tingginya lebih kurang 2/3 hasta yang sederhana.

Adapun di tempat yang telah disediakan, maka ia tidaklah dilarang, sekalipun dalam keadaan berdiri. Ini dapat difahami daripada satu hadis yang menceritakan bahawa Ibni Umar ada melihat Nabi pernah menghadap kiblat semasa berada dalam tandas yang disediakan, sedangkan perbuatan itu dilarang (haram) bila di tempat lain yang tidak disediakan. Wallahualam.


-Sumber: Mingguan Malaysia, Kemusykilan anda dijawab, Mohd. Yussof Abas.

0 Any comments?:

Related Posts with Thumbnails
 

'http://bluesriders.blogspot.com @ shabramli@gmail.com'