13 March, 2011

Eric Clapton Lelong 70 Gitar...


Penyanyi rock terkenal, Eric Clapton meletakkan 70 gitarnya untuk lelongan amal kelmarin yang menarik minat ratusan peminat setianya sekali gus berjaya melepasi sasaran jualan.

Gitar berongga Clapton dikenali sebagai Gibson buatan 1948 dilelong pada harga AS$83,000 (RM252,120), menjadikan barang yang paling mahal dalam lelongan itu. Ia hanya dianggarkan bernilai AS$30,000 (RM91,155).

Kebanyakan barang dijual lebih tinggi daripada harga disasarkan agensi pelelongan Bonhams.


Lelongan itu termasuk gitar Fender Stratocaster, yang sering dikaitkan dengan lagenda pemain gitar itu termasuk model hitam yang digunakan dalam konsert Cream Reunion di Royal Albert Hall di London dan Dataran Medison New York pada 2005.

Gitar Stratocaster yang sinonim dengan Clapton dijual dengan harga AS$51,000 (RM154,887) dalam lelongan yang turut berjalan serentak di New York, Los Angeles, London dan secara online.

Hasil lelongan akan didermakan ke pusat pemulihan dadah dan alkohol, Pusat Crossroads di Antigua. Pusat ini diasaskan Clapton yang juga bekas penagih heroin dan bekas peminum minuman keras pada 1998.

Gitar akustik 12 tali, Martin, yang digunakan Clapton semasa menyanyikan lagu 'Motherless Child' dijual pada harga AS$70,000 (RM212,703), sedangkan ia dijangka hanya meraih AS$5,000 (RM14,195).


Sumber: Berita Harian 11.03.2011
(Sila klik untuk besarkan imej)


Selain itu, gitar yang turut menarik perhatian pembida ialah replika gitar 2006 yang mempunyai tanda rokokpada bahagian kepalanya dikenali sebagai 'Blackie' Stratocaster, digunakan Clapton sepanjang 1970-an. Ia dibeli pada harga AS$30,000 (RM91,184).


Gitar Blackie yang asal sudah dibeli kedai peralatan muzik Guitar Center pada harga AS$959,500 (RM2.9 juta) pada 2004.

Lelongan itu turut menawarkan puluhan alat pembesar suara milik Clapton termasuk Supro 1960-an, yang dikatakan pernah digunakan pemain gitar Jimmy Page dalam album 'Led Zeppelin II'. Ia dijual pada harga AS$28,000 (RM85,077).

Ini bukan kali pertama Clapton menjual alat muziknya. Pada 1999, beliau berjaya mengumpul lebih AS$5 juta (RM15.1 juta) dan pada 2004, mengumpul AS$7.4 juta (RM22.4 juta). Kesemuanya disumbangkan ke Pusat Crossroads.

Tambahan kepada lelongan Clapton itu, ada juga gitar yang disumbangkan dan ditandatangani legenda rock lain seperti Jeff Beck, JJ Cale dan Joe Bonamassa.

Artifak yang bercampur turut dilelong termasuk tiga sut rekaan Gianni Versace yang dibuat sempena konsertnya di Royal Albert Hall pada 1990, beg sandang kulit hitam rekaan Andrea Valentini dan telefon bimbit ditandatangani Clapton.

Untuk maklumat lanjut mengenai Eric Clapton, pembaca boleh ke: Wikipedia/Eric Clapton


******************************


Eric Clapton merupakan salah seorang pemain gitar yang terbaik di dunia setakat ini selain daripada Jimi Hendrix, B.B. King, Stevie Ray Vaughan, Jimmy Page dan beberapa nama lain lagi.


Nama-nama seperti Man Kidal, Joe (Burnmark), Sham (Kamikaze), Edry Hashim, Izo( XPDC) Hillary Ang, Kid (Search), Samad (Lefthanded), Abu (MAY), Joe (Wings) dan beberapa nama lain yang tidak disebutkan di sini tidak kurang juga kehebatan mereka di Malaysia. Masing-masing juga memiliki kehebatan dan skills masing-masing.


Tetapi (secara peribadi) BR lebih memilih Rosli Mohalim (Sweet Charity) dan Julian (Blues Gang) sebagai gitaris yang diminati. Bagi Julian, selain daripada boleh bermain gitar, beliau juga boleh membuat/ubahsuai gitar, satu kemahiran yang tidak ramai dimiliki oleh pemain gitar.

Allahyarham M. Shariff juga tidak kurang hebatnya jika dibandingkan dengan gitaris-gitaris yang lain pada zamannya. Beliau juga pernah dianugerahkan 'The Fender Man' oleh syarikat pengeluar gitar terkemuka itu berdasarkan bakat dan kesetiaannya terhadap gitar Fender yang sering digunakan.


Ini pula gitar Fender acoustic milik BR yang masih lagi disimpan sebagai kenang-kenangan. Jika sebelum ini habis kesemua gitar elektrik, pass box, amplifier dan peralatan yang berkaitan dengannya telah dijual, cukuplah tinggal yang ini satu sahaja sebagai penguat semangat.


Seperti si Ninja yang telah sealkan pedangnya di dalam peti, cuma jika di dalam keadaan terdesak baharulah si Ninja tadi akan mengeluarkan pedangnya semula. Selalunya untuk membalas dendam atas kematian keluarganya... He.. he..

Namun begitu, kadang kala petik juga untuk menghilangan kebosanan. Biasanya lagu-lagu puitis ketuhanan Ebiet G. Ade dan Hattan menjadi pilihan, bersesuaian dengan usia...


Bunyinya memang merdu tambahan pula dipadankan dengan tali Martin. Dibeli pada awal 1990-an dengan harga 'sebulan gaji' pada waktu itu. Eeer.. kalau lelong ada harga ka ni?


Chromatic Tuner pun ada, yang ini ada gunanya juga kerana boleh digunakan untuk tuning angklong. Tetapi pendengaran semulajadi biasanya lebih tepat...


Hattan - Rindu Bertandang Lagi

Rindu bertandang lagi kekasih
Hatiku merintih keranamu
Kesunyian mencengkam
Lautan kenangan
Ajaibnya perasaan oh..

Rindu membawa daku kekasih
Pada musim-musim bersamamu
Rasa kasih dan rindu
Yang tertanam buatmu
Di jambangan usiaku

Waktu memisahkan aku denganmu
Kemanisan bersatu dalam sebuah rindu
Kini saat indah menjadi sejarah
Dan musim pun berlalu bersama waktu
Kini bertemankan sebuah perasaan
Rasa kasih rasa rindu padamu

Rindu bertandang lagi di hati
Rindu menghampiri kala sendiri
Halaman hidupku yang kosong tak terisi
Sungguh lama dikau pergi


"The Feeling Is Legendary"


5 Any comments?:

Iaryylr said...

Bro, memang betul-betul blues!

Fadzil topaN said...

blues shredder..

Anis Zahorin said...

hoh..teringin nak ada gitar walaupun tak tau main..

whitecappuccino said...

anak2 WC suka main gitar..tapi sayang gitar letrik dan amplifier anak laki dicuri org bulan lepas di rumah sewa dia di penang..tinggal gitar biasa jer la.

thomas said...

Eric memang baik hati ,habis guitar2nya dilelong.

Related Posts with Thumbnails
 

'http://bluesriders.blogspot.com @ shabramli@gmail.com'