25 March, 2011

Rexel 'Ubat Stap-ler'


Mungkin ramai di antara kita yang sering menggunakan 'stap-ler' sama ada di rumah mahupun di pejabat untuk mengklip kertas, plastik mahupun pulut udang. Tetapi mungkin ramai juga yang belum pernah melihat atau menggunakan 'ubat stap-ler' jenama Rexel ini kerana lazimnya jenama Max buatan Jepun yang sering menjadi pilihan. Sementelahan jenama-jenama buatan China yang semakin berlambak di pasaran juga pastinya menjadi pilihan kerana harganya yang lebih murah.


Sememangnya sudah menjadi kelaziman kepada kita memberikan istilah 'ubat' kepada benda-benda seperti ini umpamanya bateri, peluru dan sebagainya. Mengikut nama sebenarnya di dalam Bahasa Malaysia ialah dawai kokot dan 'stap-ler' yang selalu kita sebut-sebutkan itu ialah pengokot.


Untuk makluman, di tahun 1950-1960-an di waktu belum adanya klip kertas dan dawai kokot ini, kebanyakan pejabat menggunakan jarum peniti untuk mengklip kertas dan dokumen-dokumen mereka.

Ini terbukti dengan kebanyakan dokumen-dokumen lama yang BR miliki dari tahun 1950-an sehinggalah ke tahun 1960-an telah diklip menggunakan jarum peniti dan kesan lubang serta karat jarum peniti tersebut masih kelihatan dengan jelas.


Dawai kokot ini sebenarnya telah lama usianya iaitu dikeluarkan di sekitar tahun 1960-an. Dawai kokot jenama Rexel ini adalah buatan England dan Rexel merupakan satu jenama pengeluar peralatan stationery dan pejabat yang masih popular di England sehingga kini.


Made ini England tu Mak Tam Rahmah... Produk Rexel ini masih lagi berada di pasaran tetapi sudah tentulah wajah baharu yang diberikan terhadap setiap keluarannya.


'Ubat stap-ler' jenama Rexel ini mempunyai beberapa kelebihan seperti yang tercatat di kotaknya iaitu senang diisi, tidak tersumbat dan bermata pahat supaya penggunaannya menjadi lebih mudah.

Jika dibandingkan kualitinya dengan dawai kokot sekarang, sudah tentulah dawai kokot jenama Rexel ini jauh lebih baik kualitinya kerana ia dihasilkan daripada logam yang kukuh dan kemas apabila dikokot. Kebanyakan dawai kokot sekarang dihasilkan daripada logam lembut yang kualitinya amat mengecewakan.


5 Any comments?:

Alan said...

fuyoo ada lagi simpan yek

Kak Mahh said...

Sempat juga dengan versi ini.

Iaryylr said...

Merah nya Mak Ngah!...

LadyBird said...

teruja lady tgk bende lame2 ni.. teringin nak tahu brplah umur blues rider nih sampai mampu simpan bende2 mcm ni :)..
suke :D

whitecappuccino said...

tak sempat la dgn versi ni..

Related Posts with Thumbnails
 

'http://bluesriders.blogspot.com @ shabramli@gmail.com'