05 September, 2011

Woon Wen Kin

Encik Woon Wen Kin telah mendapat didikan dan pengalaman sebagai pemain violin dan pemimpin muzik dari Trinity College of Music di London. Beliau mengambil bahagian yang cergas dalam konsert-konsert seperti International Oxford Bash Festival dan Henry Wood Concerts.


Beliau telah dipilih untuk mewakili The British Student Youth Orchestra dalam lawatan ke negara-negara Eropah yang dibiayai oleh UNESCO dalam tahun 1965. Beliau juga telah mengambil bahagian dalam International Youth Juenesses Musicale Congress 1965 dan di Paris dalam tahun 1967. Beliau pernah bertugas di London Opera dan pernah membuat rakaman untuk BBC Overseas Service di London.

Encik Woon Wen Kin adalah pengasas Penang Philharmonic Society di mana beliau menjadi Naib Yang Dipertua dan Pengarah Orkestra tersebut. beliau mewakili Malaysia sebagai salah seorang daripada tutor violin di Kem Muzik Belia Serantau Asia Yang Pertama dalam tahun 1977 dan memimpin Orkestra Chamber.


Beliau telah dianugerahkan dengan Cultural Award oleh negara Australia untuk menjadi tetamu di Kem Muzik Kebangsaan Australia di Adelaide. Beliau juga merupakan Penolong Pengarah Kem Muzik Kebangsaan Malaysia yang pertama.


Encik Woon adalah seorang tutor di dalam Kem Muzik Kebangsaan 1980 dan menjadi konduktor dalam persembahan akhirnya. Seperti Encik Abdul Fatah Karim, beliau juga menjadi salah seorang konduktor dalam persembahan Simfoni Belia ASEAN yang pertama pada 19 Disember 1980 di Petaling Jaya.

6 Any comments?:

yusuflaili(Goku) said...

Salam;
banyak juga tokoh muzik yg aku tak tahu.

atuk said...

Assalamualaikum BR

beliau tak dapat gelaran dato' ke...

Wassalam

M. Armand Zurhaar said...

Spintas ku melihat, Woo Wen Kin pada foto hitam putih itu mirip wajahnya Dony Sibarani vokalis ADA BAND.

mama aini said...

salam kenal & salam aidil fitri dr mama..nice info !!..

Iaryylr said...

Saya biola ada kat rumah, tapi tak pandai main pula...ha ha ha!

Run Away said...

selamat hari raya...;d

Related Posts with Thumbnails
 

'http://bluesriders.blogspot.com @ shabramli@gmail.com'