30 January, 2012

Pembela Tanah Air


Pada 31 Disember 1979 seramai 185 orang pegawai kadet Tauliah Jangka Pendek dari semua unit angkatan tentera telah mengadakan upacara perbarisan tamat latihan di Maktab Tentera Diraja, Sungai Besi, Kuala Lumpur.


Seri Paduka Baginda menerima Tabik Kehormatan Diraja.


Upacara ini diadakan setelah mereka tamat latihan dari semua segi ilmu ketenteraan selama setahun. Mereka telah diberi latihan tentera di Unit Latihan Pendahaluan Kadet, Kem Sebatang Karah, Port Dickson dan kemudiannya di Cawangan Kadet, Maktab Tentera Diraja, Sungai Besi.


Kumpulan ini adalah pengambilan yang ke-35 dan terakhir sekali kerana pengambilan yang berikutnya akan dilatih hanya di Kem Sebatang Karah, Port Dickson, sahaja.


Seri Paduka Baginda sedang memeriksa perbarisan.


Dari jumlah 185 pegawai ini, seramai 116 orang adalah terdiri dari pegawai-pegawai kadet tentera darat sementara 34 orang dari tentera laut dan yang bakinya terdiri daripada tentera udara.


Pegawai Kadet Daud bin Japar Pemenang Hadiah Komandan menerima hadiahnya.


Pegawai Kadet Mior Rosdi bin Mior Mohd Jaafar telah terpilih sebagai pemenang Hadiah Kadet Tentera Laut Diraja Malaysia terbaik manakala Pegawai Kadet Daud bin Japar Pemenang Hadiah Komandan. Pegawai Kadet Daud juga adalah Ketua Platun yang telah mengetuai perbarisan tamat latihan.


Pegawai Kadet Mior Rosdi bin Mior Mohd Jaafar telah terpilih sebagai pemenang Hadiah Kadet Tentera Laut Diraja Malaysia terbaik.


Pegawai Kadet yang turut ditauliahkan ialah Sopian bin Harun, 23 tahun, yang berasal dari keturunan orang asli. Beliau mencatatkan sejarah sebagai anak orang asli yang pertama sekali ditauliahkan sebagai pegawai tentera.

Beliau telah memeluk agama Islam beberapa lama dahulu dan berasal dari Kuala Rompin, Pahang. Sopian pernah berkhidmat sebagai Pembantu Luar FELCRA selama dua tahun sebelum mengikuti kursus tentera ini.


Moral Value: You don't need water to feel like you're drowning, do you? - Jodi Picoult

7 Any comments?:

Cheqna said...

Semoga apa yang mereka korbankan untuk kesejahteraan negara diberkati Allah SWT..amiin.

Blues Riders said...

BR to Cheqna:
tepat sekali kata2 cheqna.. amin.

gettop said...

Ada Penghargaan buat agan Award "Top 10 Creative Blog And Friendship" silahkan diambil gan..

Blues Riders said...

BR to gettop:
terima kasih gan..

Razif Redz said...

Best entri ni

ilovekampungku said...

pengorbanan x ternilai

Blues Riders said...

BR to bro Razif:
terima kasih. cerita lama tetapi ada faktanya..

BR to ilovekampungku:
memang tak ternilai pengorbanan yg mereka berikan..

Related Posts with Thumbnails
 

'http://bluesriders.blogspot.com @ shabramli@gmail.com'