30 November, 2011

Orang Pertama Melabur


Perdana Menteri Malaysia yang ke-3, Allahyarham Tun Hussein Onn, adalah orang PERTAMA yang membeli Amanah Saham Nasional dengan melabur $10 dan menerima buku pelaburan bernombor 0000001 dari Pengerusi Permodalan Nasional Berhad pada waktu itu, Allahyarham Tun Ismail Ali di majlis pelancarannya kira-kira 30 tahun yang lalu iaitu pada hari Isnin, 20 April 1981 di Dewan Tunku Abdul Rahman, Kuala Lumpur.


Objektifnya ialah bagi menjana pulangan yang berpatutan dalam bentuk pengagihan pendapatan dan pertumbuhan modal kepada pemegang-pemegang unit melalui pelaburan dalam kepelbagaian portfolio.


Detik yang bersejarah itu telah pula disusuli dengan penyertaan rakyat Bumiputera yang mewakili berbagai-bagai sektor dan pekerjaan yang dijemput menerima buku pelaburan masing-masing dari Perdana Menteri.


Allahyarham Tun Hussein Onn menerima buku pelaburan dari Pengerusi Permodalan Nasional Berhad pada waktu itu, Allahyarham Tun Ismail Ali di majlis pelancarannya pada 20 April 1981.


Wakil sektor petani tanaman campur ialah Encik Nayan Taib dari Perlis, sementara wakil penanam padi pula Haji Zakaria Ariffin dari Kedah.


Gadis Cik Noraini Omar mewakili sektor pengeluaran dari Pulau Pinang dan Perak pula diwakili oleh Encik Hashim Haji Shaari sebagai ketua di sebuah lombong di negeri itu.

Operator pengangkut Encik Ilias Yaakob mewakili Selangor, sementara Wilayah Persekutuan mengemukakan kerani, Encik Borhan Abdullah yang berkhidmat dengan Dewan Bandaraya.


Negeri Sembilan diwakili oleh pekerja sukarela PEMADAM, Encik Hassan Malek sementara Melaka diwakili oleh guru, Puan Shamsiah Abdul Hamid.

Pekerja industri berat, Encik Sadiman Bandi mewakili Johor dan Pahang diwakili oleh peneroka Felda, Encik Sulong Hassan.

Seterusnya, Encik Abdul Rahman Idris, pembantu di pelantar minyak, mewakili Terengganu dan ahli perniagaan kraftangan, Puan Hajah Masnah Yusof dari Kelantan.

Sabah diwakili oleh Cik Flora Mobilik, mewakili industri pembalakan dan Sarawak menghantar Encik Hamdan Samad pekerja industri petroleum.

Encik Hitam Wali Nawan mewakili orang asli, sementara Konstabel Mohd Shah Taib mewakili polis dan Sarjan Faisal Mohd Kassim mewakili pasukan tentera.

Wakil nelayan ialah Encik Abu Bakar Awang, Encik Mohamad Ismail, guru mewakili OKU (Orang Kelainan Upaya) dan Puan Esah Mat Darus mewakili surirumah.

Semoga kemunculan mereka di atas pentas dan menerima buku pelaburan masing-masing akan menggerakkan masyarakat yang diwakilinya untuk sama-sama menyertai Skim ASN itu seberapa segera.


Moral Value: Sikit-sikit lama-lama jadi bukit.

6 Any comments?:

Alan said...

siapa lagi yang masih menyimpan ASB sejak tahun 1981 yek..mesti dah banyak duit dapat hehehehe.

Blues Riders said...

BR to bro Alan:
itulah namanya sikit2 lama2 jadi bukit.. tentu ramai yg sudah jadi jutawan sekarang..

simanis said...

Saya tak punya akaun ASB...
Tak tahu kenapa...
Mungkin sebab ia tiada kad ATM yang menyebabkan pengeluaran wang kena berlangsung pada waktu pejabat dan perlu cap ibu jari hehe...

yusuflaili(Goku) said...

salam;
menabung untuk masa depan.

Anonymous said...

WOW BLOG ANDA SUNGGUH MENARIK ! GO AHEAD !

Blues Riders said...

BR to MOHAMAD SYAMSUL ZUNAIDY BIN ZULKAFLI:
terima kasih cikgu.

Related Posts with Thumbnails
 

'http://bluesriders.blogspot.com @ shabramli@gmail.com'