13 July, 2010

Beg Tangan Manik... Lip Lap, Lip Lap...


Kali ini BR hendak menceritakan mengenai beg manik yang pernah popular suatu ketika dahulu di tahun 1970-an. Mesti makcik-makcik dan opah-opah masih mengingatinya kerana mungkin pernah memiliki ataupun menghasilkannya sendiri. Beg manik ini adalah 100% buatan tangan dengan berbagai-bagai corak dan reka bentuk boleh dihasilkan bermodalkan manik dan tali tangsi yang di'anyam' sedemikian rupa.


Untuk pengetahuan, beg tangan manik ini pernah menjadi kegilaan suri-suri rumah menghasilkannya sendiri di waktu lapang sama ada untuk kegunaan sendiri ataupun untuk dijual. Ada kalanya mereka berkumpul beramai-ramai sambil menghasilkan beg ini di samping bertukar-tukar fikiran tentang corak dan reka bentuk beg yang bakal dihasilkan. Tempat utama yang menjadi pilihan ialah di Balai Raya di mana di situ akan ada seorang 'instructor' yang akan memberi tunjuk ajar cara-cara membuat beg ini.



Penghasilan beg tangan manik ini memerlukan kesabaran, ketekunan dan daya kreativiti yang tinggi. Ada beg yang dihasilkan hanya dengan satu warna dan bentuk manik dan ada juga beg yang mempunyai berbagai warna dan bentuk manik supaya lebih menarik. Rasanya berminggu jugalah masa yang diperlukan untuk menghasilkan sesebuah beg ini berdasarkan tahap kerumitan dan daya kreativiti pembuatnya.



Kelemahan penggunaan beg tangan manik ini ialah ianya tidak sesuai untuk diisikan dengan barangan yang kecil kerana terdapat lubang-lubang di antara manik yang boleh mencicirkan barangan tersebut. Juga sifatnya yang lutsinar dan berlubang membolehkan setiap isi beg boleh dilihat oleh orang ramai. Mungkin ini akan meningkatkan lagi bilangan kes-kes ragut masa kini ataupun cubalah anda bayangkan jika salah satu daripada tali maniknya terputus...



Sungguhpun ianya pernah menjadi kegilaan suatu ketika dahulu, namun yang menghairankan ialah penggunaannya tidaklah pula dilihat secara meluas. Mungkin ianya dibuat hanya untuk perhiasan sahaja ataupun untuk anak-anak bermain pondok-pondok sebab semasa kecil dahulupun BR pernah bermain dengan beg tangan manik ini. He.. he..


Bagi pembuat beg yang kreatif, juga diadakan pengunci beg pada penutupnya untuk tujuan keselamatan. Memang cantik dan memikat hati tetapi sanggupkah anda kaum wanita membawanya sebagai beg tangan rasmi ke mana-mana atau mungkin ke pejabat?


Lip lap, lip lap 'menghelit' kata orang utara (berkilat memancar) apabila terkena sinaran cahaya matahari atau cahaya lampu. Amat sesuai digayakan ketika pergi 'dinner' atau 'candle light cafe'. Pakai pula pakaian yang berkilat... Memang tidak dapat digambarkan dengan perasaan dan kata-kata. He.. he..


6 Any comments?:

myQza said...

kalau putus satum mesti terbarai.
ekekekeke

Iaryylr said...

Blues Riders, memang menarik dan kreatif orang dulu-dulu, keras tangan dan kraftangan yang mungkin akan kembali dipasaran...

sweetie2010.blogspot said...

Salam BR,

Memang cantik beg manik ni, tapi fikir dua kali nak memakainya. lip lap...jadi perhatian ma...

♥ Cik Puan Pinky ♥ said...

kite ade 1 mse skola rendah dulu!
cantik ar~
suke3 :)

miSz tUna said...

mmg cantik

Kniedaz said...

haha..penah ada beg ni dulu

Related Posts with Thumbnails
 

'http://bluesriders.blogspot.com @ shabramli@gmail.com'