14 July, 2010

Buku Sains Rendah Moden Darjah 5


Ini pula ialah kisah mengenai Buku Sains Rendah Moden Darjah 5 yang pernah aku gunakan semasa di darjah lima dahulu dan sudah semestinya di tahun 1970-an. Masih diingat lagi cikgu yang mengajar mata pelajaran Sains pada waktu itu ialah cikgu Saidin, orang Alor Setar. Jika ada yang tidak betul jawapannya, pembaris panjang berwarna kuning (juga dikenali sebagai 'roti panjang') akan hinggap di betis mengikut bilangan kesalahan jawapan yang dilakukan.



Kulit hadapan buku menunjukkan ilustrasi angkasa lepas, cakerawala dan ujikaji terhadap cahaya. BR memang seronok mempelajari sains ini terutama apabila tiba di bahagian melakukan ujikaji kerana pada waktu inilah kita akan lebih memahami konsep sesuatu topik.



Bahagian belakang buku pula menunjukkan ilustrasi pembiakan haiwan dan tumbuhan termasuk juga manusia yang dikategorikan sebagai mamalia.



Setebal 104 muka surat dan diterbitkan pada tahun 1974. Telah diulang cetak sebanyak tujuh kali sehingga tahun 1984.


Isi Kandungannya terdapat 4 Unit pembelajaran iaitu:


Unit 1: Pembiakan Tumbuhan
Unit 2: Pembiakan Haiwan
Unit 3: Cahaya
Unit 4: Angkasa Lepas


Seperti juga di dalam Buku Sains Rendah Darjah 4, Setiap unit diakhiri dengan soalan-soalan ulangkaji berupa soalan-soalan objektif dan subjektif. Marilah sama-sama kita ikuti beberapa petikan muka surat yang terdapat di dalam buku ini.



Muka surat 4 dan 5 mempelajari tentang pembiakan tumbuhan. Contoh yang diberikan ialah keratan rentas bunga raya dan yang ini wajib kena salin di dalam buku tulis dan wajib keluar di dalam peperiksaan. Istilah-istilah yang terdapat pada bunga raya seperti stigma, stamen, ranggi, benangsari, ovari, oviul memang perlu dihafal oleh setiap murid. Diajar juga mengenai kaedah pemindahan debunga atau pendebungaan sebelum bunga boleh menghasilkan biji benih.



Muka surat 22 dan 23 mengisahkan mengenai pembiakan ikan iaitu haiwan yang bertelur di dalam air. Juga terdapat beberapa contoh ikan yang diberikan seperti ikan matahari, ikan pelaga siam dan ikan guppy. Teringat di zaman kanak-kanak dahulu meneroka di parit dan paya termasuklah di kubang kerbau untuk mencari ikan pelaga ini atau dipanggil juga 'ikan kharin' atau 'ikan semilai'.


Muka surat 34 dan 35 menceritakan pula mengenai pembiakan mamalia iaitu haiwan yang melahir dan menyusukan anak dan ini termasuk jugalah manusia. Nilai murni yang cuba diterapkan disini ialah haiwanpun pandai menjaga anak tidak seperti sekarang, sehingga terpaksa diwujudkan pula Pusat Perlindungan Bayi...


Sistem reproduksi manusia juga turut diajar secara tidak langsung melalui bab ini. Bagi cikgu Saidin pula, beliau bijak menerangkan bab ini dengan cara yang cukup berhemah dan 'berlapik' sesuai dengan tahap umur anak muridnya. Masih teringat lagi kata-katanya "Kamu semua akan mengetahui perkara ini secara fitrah semula jadi yang datang bersama kematangan diri". Sebab itulah orang dulu-dulu yang tidak pernah bersekolahpun anak cucu berderet juga... He..he..


Muka surat 56 dan 57 ialah mengenai cahaya dan pembalikan. Banyak ujikaji-ujikaji yang dijalankan bagi membuktikan bahawa cahaya itu bergerak lurus dan boleh dipantulkan. Cahaya juga boleh dipantulkan dengan lurus oleh permukaan yang licin dan rata manakala
cahaya akan dipantulkan ke merata arah oleh permukaan yang kasar. Sebab itulah kita boleh melihat muka kita pada benda-benda yang berkilat tetapi tidak pada sekeping kayu.



Muka surat 70 dan 71 ialah mengenai sistem suria yang menyentuh mengenai peredaran bumi dan bulan mengelilingi matahari. Banyak fakta-fakta mengenai bumi, bulan dan matahari disertakan disini. Cubalah bertanya dengan murid Tahun Lima sekarang berapa jauhkah jaraknya di antara bumi dengan bulan?


Tentunya anda yang sezaman dengan BR mempunyai pengalaman yang menarik untuk dikongsikan bersama melalui buku ini...


9 Any comments?:

weding said...

great post

Cheqna said...

seronoknya mengikuti perjalanan hidup BR dan barangan2 nostalgia..

great blog, keep it up!

:-)

Blues Riders said...

t kasih cheqna. ziarah2 lah selalu. insyaAllah akan yg baharu setiap hari..

Fitri Osman said...

salam tuan..sekarang menetap di mana?? ada kelapangan mau teman singgah rumah tuan...

albertus goentoer tjahjadi said...

wah... asyiknya... sedang bernostalgia ya sobat?

deasy said...

Harus terus dilestarikan buku2 sains seperti ini!

sweetie2010.blogspot said...

Ingat lagi masa Sweetie darjah 5, ada peperiksaan Penilaian. So kena belajar rajin2 tu. Darjah 6. banyak rehat, tak macam sekarang, ada UPSRla pula.

Aperpun bila diselak kemabli helaian demi helaian buku tu, teringat sweetie masa sekolah dulu. hmmm

cikgu said...

saya juga pernah guna buku ni...illustrasi dlm buku ni menarik

Dr(H). Ruslan Yusoff said...

Yang masih ingat ialah ilustrasi ikan matahari korek lubang tu...hehe

Related Posts with Thumbnails
 

'http://bluesriders.blogspot.com @ shabramli@gmail.com'