10 July, 2010

Resepi Agar-agar Dewi


Tajuknya 'Resepi Agar-agar Dewi' tetapi gambarnya tin rokok, kenapa? Sebenarnya tin rokok ini (tidak kira apa jenamapun) ada kaitannya dengan resepi yang akan BR tunjukkan nanti kerana kepada mereka yang mempunyai tin-tin rokok sahaja yang lebih mudah untuk membuatnya. Kepada adik-adik, kakak-kakak dan abang-abang yang ingin mencuba resepi ini untuk hidangan petang nanti amatlah dialu-alukan..


Tin-tin rokok ini sebenarnya amat berguna suatu ketika dahulu untuk dijadikan alat untuk menyukat sesuatu benda umpamanya beras dan gula. Satu tin rokok ini atau dipanggil juga 'satu pot' merupakan satu standard yang diterima pakai pada waktu itu termasuklah di dalam sistem jual-beli. Pernah suatu ketika dahulu BR membeli 'buah kuntau' yang masih menggunakan sistem 'pot' ini. Untuk pengetahuan, saiz tin rokok ini juga adalah lebih kurang bersamaan dengan saiz tin susu pekat manis.


Berikut adalah resepi yang BR maksudkan:



AGAR-AGAR DEWI


BAHAN-BAHANNYA:

1 tahil agar-agar
4 1/2 tin rokok air sejuk
1 tin rokok susu cair atau santan kelapa
4 biji telur ayam
1 camca vanilla
2 tin rokok gula pasir
Sedikit pewarna merah dan kuning.


CARA MEMBUATNYA:


Agar-agar dimasak dengan air hingga hancur. Kemudian masukkan gula hingga hancur dan lepas itu ditapis. Telur diasingkan putihnya dengan kuningnya. Yang putih dipukul hingga kembang dan tuangkan sebahagian agar-agar tadi beserta vanilla dan warna merah dan dipukul hingga pekat.


Pukul kuning telur yang telahpun dicampurkan dengan susu cair atau santan dan kacau rata-rata di atas api yang sederhana hingga mendidih. Selepas diangkat, bubuh vanilla dan warna kuning.


Agar-agar yang bercampur dengan putih telur tadi diisikan ke dalam acuan. Kemudian tuangkan agar-agar yang bercampur kuning telur di tengah-tengahnya tetapi jangan dikacau. Bila sejuk kelihatan ianya berlapis.


Resepi ini BR perolehi daripada majalah Sinar Zaman Jilid VI Bil. 77, Tahun 1979. Manakala resepi ini pula adalah kiriman daripada Haidas Sarban, Muar, Johor. Gambar bagaimana bentuknya Agar-agar Dewi ini tidak pula disertakan untuk tatapan kita. Walau bagaimanapun, kepada sesiapa yang berminat bolehlah mencubanya...


5 Any comments?:

ANAKCIREMAI said...

wah di sini oke juga infonya... kembali ke masa lalu... alias jaman breto

Suhana Shahril said...

Tahun 79..hoho...chek baru lahir..kuang..kuang..

Baju Anak Branded said...

mantep tuh gan,,,

~Yatt~ said...

BR..
teringat kenangan di dapuq..
terjerit2 dok tanya arwah mak..
makkkkkkkk..nak masak nasi bapa pot?????...
mak pun menjawab..masak 4 potttttttttttt...
huhuhu..kenangan tinggal kenangannnnnnnn...

pstttt..lepas tu kena make sure pot tadi berisi beras..jangan biarkan dia kosong..rezeki putus..kata orang2 tuaaa......

Qaseh said...

wahh...tok, pinjam tin rokok atok ni...nk try arr resepi nih...

Related Posts with Thumbnails
 

'http://bluesriders.blogspot.com @ shabramli@gmail.com'