16 July, 2010

Resepi Kek Lapis Tsunami


Peristiwa gempa bumi (dalam laut) yang diikuti oleh bencana tsunami yang berlaku pada 26 Disember 2004 iaitu hampir 6 tahun yang lalu telah mengejutkan masyarakat dunia dan negara kita juga tidak terkecuali daripada terkena badainya. Kejadian yang berlaku pada petang Ahad kira-kira pukul 1.45 p.m. itu dikhuatiri telah menyebabkan 74 orang maut (di negara kita) manakala 5,000 orang lagi telah hilang tempat kediaman di samping berlaku banyak kerosakan harta benda dan kecederaan di kawasan persisiran pantai dan kepulauan di sebahagian negeri-negeri Pantai Barat Semenanjung.


Untuk makluman, buku resepi Kek Lapis Sarawak tulisan Rabiah Amit ini adalah di antara 'mangsa' yang terselamat sewaktu bencana tersebut berlaku di rumah seorang rakan setugas iaitu di Kampung Kepala Jalan, Kuala Sungai Muda, 08500 Kota Kuala Muda, Kedah.


Beliau sekeluarga telah terselamat daripada kejadian itu kerana telah bertolak pulang ke Perak pada sebelah paginya iaitu kira-kira pada pukul 10.00 a.m. hari kejadian. Meskipun tanda-tanda gegaran telahpun dirasai namun tidak menyangka pula bahawa itu adalah amaran awal satu bencana tsunami akan berlaku. Sebaik sahaja sampai di Perak, beliau sekeluarga bergegas kembali semula ke kampung sebaik sahaja menerima berita tentang tsunami ini.


Syukur Alhamdulillah kerana semua ahli keluarga beliau di kampung terselamat. Namun begitu kesedihan tetap dirasai memandangkan kampung yang baharu sahaja ditinggalkan tiga jam yang lalu telah bertukar menjadi padang jarak padang terkukur dengan bilangan kematian jiran-jiran dan sahabat handai di sekitar 15 orang.


Trauma yang dialami akibat kejadian ini sememangnya tidak dapat dielakkan, selang beberapa minggu BR sendiri pergi melawat ke tempat ini. Memang tidak dapat digambarkan dengan kata-kata, bagaimana dan apa yang sebenarnya telah berlaku ketika kejadian. Turut diceritakan oleh seorang rakan bahawa sebuah kereta Wira miliknya sehingga kini hilang lesap entah kemana ditelan badai tsunami...



Sekiranya buku ini boleh berkata-kata, tentu sekali pengalamannya amat bermakna untuk kita kongsikan bersama bagaimana ombak laut setinggi pohon kelapa tiba-tiba sahaja menerjah lalu memusnahkan apa sahaja yang berada di hadapannya. Masih terdapat kesan-kesan lumpur yang sukar ditanggalkan yang cukup memberikan nostalgia syahdu ketika bencana tsunami itu berlaku. Menunjukkan betapa kebesaran Allah S.W.T tiada siapa yang dapat menandinginya.


Kesan melekat pada helaian muka surat buku ini masih lagi kelihatan tetapi sungguhpun demikian masih terdapat lagi muka surat yang masih elok dan boleh dibaca.


Kepada pembaca yang ingin menyalin dan mencuba resepi kek lapis tsunami ini (kek lapis aiskrim keju) bolehlah berbuat demikian dengan klik pada imej untuk membesarkannya.



Begitu juga dengan kek gulung kipas ini.


Tsunami (bahasa Jepun ombak besar di pelabuhan, Kunrei-shiki: Tunami). Tenaga setiap tsunami adalah tetap, fungsi ketinggiannya dan kelajuannya. Dengan itu, apabila gelombang menghampiri pantai, ketinggiannya meningkat sementara kelajuannya menurun. Gelombang tersebut bergerak pada kelajuan tinggi, hampir tidak disedari apabila melintasi air dalam, tetapi meningkat kepada ketinggian 30 meter atau lebih.


Tsunami juga telah mengubah persepsi masyarakat Malaysia bahawa negara kita tidak bebas lagi daripada bencana alam utama.


Ini pula bukanlah kek lapis yang telah dihasilkan daripada buku resepi ini tetapi ianya merupakan cebisan lumpur tsunami yang telah dihadiahkan kepada BR oleh rakan setugas tersebut sebagai kenang-kenangan. Mungkin buku resepi dan cebisan lumpur ini boleh dijadikan bukti bahawa di suatu ketika bencana tsunami ini pernah melanda negara kita untuk tatapan generasi akan datang.


Mungkin benar kata-kata Ebiet G. Ade melalui nyanyiannya 'Berita Kepada Kawan':
"Barangkali di sana ada jawabnya, mengapa di tanahku terjadi bencana, mungkin Tuhan mulai bosan melihat tingkah kita, yang selalu salah dan bangga dengan dosa-dosa..."
Salam takziah buat waris mangsa-mangsa tsunami yang telah terkorban.


Penghargaan: Puan Mazlina bt. Che Yusuf.


6 Any comments?:

k0k s3n w4i said...

OMG, the cakes look really tempting! so colourful!

ScoTTisHioR said...

kek lapis sedap..tapi tsunami xsedap..

Iaryylr said...

wah sedapnya kek lapis, kalau makan tambah aiskrim dalam mangkuk , letak filling berry atau strawbery

Winny Widyawati said...

Subhanallah, tragisnya cerita, semoga menjadi hikmah untuk kita semua

Cheqna said...

Semoga Allah SWT mencucuri rahmat kepada yang telah pergi, dan dikurniakan ketenangan pada ahli keluarga yang masih ada.

Satu peringatan dan pengajaran supaya kita tidak lagi lalai.

Unknown said...

blogwalking

Related Posts with Thumbnails
 

'http://bluesriders.blogspot.com @ shabramli@gmail.com'