24 July, 2010

Rukun Tetangga vs Rukun Rumahtangga...


Mungkin ramai di antara kita terutamanya generasi muda kini yang tidak mengetahui apakah itu Rukun Tetangga. Rukun Tetangga telah ditubuhkan oleh kerajaan Malaysia pada tahun 1975 asalnya untuk menjamin keselamatan penduduk setempat. Satu akta yang dikenali sebagai Peraturan Rukun Tetangga 1975 (P.U. (A) 279/75) [3] telah diluluskan untuk memberikan kuasa-kuasa tertentu kepada pertubuhan tersebut.


Ia juga merupakan satu program sukarela yang bertujuan untuk membantu dalam pembangunan masyarakat setempat di Malaysia. Konsep program ini hampir sama seperti Neighbourhood Watch seperti yang diamalkan di United Kingdom. Objektifnya ialah untuk memelihara, meningkat dan mengukuhkan perpaduan rakyat dan integrasi nasional selaras dengan dasar-dasar kerajaan berlandaskan Perlembagaan Persekutuan dan Rukun Negara.


Peranan utama Rukun Tetangga ialah menganjurkan kumpulan-kumpulan rondaan yang bertugas pada waktu malam untuk mengurangkan kegiatan jenayah di sekitar kawasan kejiranan. Anggota kumpulan rondaan biasanya dianggotai oleh ahli-ahli masyarakat di kawasan kejiranan tersebut lebih kurang seperti Skim Rondaan Sukarela (SRS) yang telah diperkenalkan di kebanyakan kampung-kampung dan taman-taman perumahan seperti sekarang ini.


Untuk makluman, sehari bercuti pada keesokan harinya adalah layak diberikan kepada anggota Rukun Tetangga yang telah bertugas pada sebelah malamnya. Di sini BR paparkan satu contoh surat kebenaran bercuti Rukun Tetangga bertarikh 29 Julai 1978. Dapat dilihat di situ iaitu waktu bertugas ialah bermula pada pukul 12.00 a.m. hingga 4.00 a.m. Sayugia diingatkan bahawa ahli-ahli yang bertugas biasanya adalah terdiri daripada kaum lelaki sahaja.


Satu pos kawalan atau lebih dikenali sebagai Pondok Rukun Tetangga akan dibina dan dijadikan sebagai bilik gerakan di sesuatu kawasan kejiranan itu. Berbagai lapisan penduduk tidak kira bangsa dan agama bersama-sama meronda dan menjaga keselamatan kampung masing-masing mengikut jadual yang telah ditetapkan. Sebagai pengenalan, satu lilitan kain di lengan akan dipakai oleh anggota Rukun Tetangga yang bertulis 'RT'. Lampu suluh dan sebatang belantan juga turut dibekalkan selain daripada bekalan 'roti mayat' dan secerek kopi 'O' untuk anggota-anggota Rukun Tetangga yang bertugas pada malam itu... He.. he..


Pada 1984, fokus pertubuhan ini bertukar kepada merapatkan hubungan di antara pelbagai kaum di Malaysia. Kemudian pada 2001, fokus program ini sekali lagi bertukar kepada fokus sekarang, iaitu pembangunan masyarakat setempat. Kepada abang-abang dan pakcik-pakcik yang pernah menyertai Rukun Tetangga ini bolehlah memberikan info pengalaman yang boleh kita kongsikan bersama.


3 Any comments?:

Amanda Eltiqaz said...

Sy mmg bangga dgn rukun tetangga kat taman saya kerana berjaga dengan sbb smpai sekarang alhamdullah tiada kes langsung. =)

Elvin said...

yah mamng jgan sampe ad deh :)

Mardhiah said...

cm blj sejarah lak :P

Related Posts with Thumbnails
 

'http://bluesriders.blogspot.com @ shabramli@gmail.com'