19 April, 2011

Hanya Kita Saja Yang Tahu...


Gemersik suara
Desir dedaunan membisikkan ke jiwa
Melagukan cerita bersama airmata
Berakhirnya sebuah perjalanan...

Rangkap pertama lirik lagu "Hanya Kita Saja Yang Tahu" dendangan Dato' David Arumugam dan Jay Jay sungguh mengesankan terutama bagi mereka yang pernah kehilangan insan yang tersayang. BR sendiripun pernah mengalami itu...

Namun begitu, setiap makhluk yang hidup pasti akan mati. Sesungguhnya kematian tetap akan menjemput insan untuk kembali kepada penciptaNya. Sekuat mana pun kita lari, sejauh manapun kita cuba hindari, namun kematian akan tetap mengekori kita. Bila waktunya tiba masanya kita tetap akan pergi jua yang kita sendiri tidak mengetahuinya bila...

Untuk entri kali marilah sama-sama kita memperingati mati kerana sabda Rasullullah S.A.W: “Perbanyakkanlah mengingati sesuatu yg menghapuskan kelazatan (mati), maka sesungguhnya (dengan mengingati mati itu), dia tidak akan dalam keadaan banyak (angan-angan) melainkan mensedikitkannya, dan tidak dlm keadaan sedikit (amalan ) melainkan memperbanyakkannya.” Hadis riwayat al Baihaqi daripada ibn Umar r.a.


(Sila klik untuk besarkan imej)

Marilah sama-sama kita melihat sekeping Sijil Kematian (Certificate Of Registeration Of Death) atau dalam tulisan jawinya tertulis "Certifiket Rajister Mati" yang telah dikeluar kepada si mati pada tarikh 23.03.1952 iaitu kira-kira 59 tahun yang lalu.

Perlu dijelaskan dan menuntut kefahaman bahawa tidak terniat langsung untuk menyentuh perasaan mana-mana pihak selain daripada hanya untuk berkongsi maklumat dan rujukan berdasarkan beberapa dokumen lama yang masih berada di dalam simpanan BR.

Dari dahulu sehinggalah sekarang, pendaftaran kematian ini masih lagi diguna pakai cuma bentuk, rupa dan isi kandung butiran Sijil Kematian ini sahaja yang berbeza dari semasa ke semasa.

Pendaftaran kematian ini sebenarnya adalah tertakluk kepada Seksyen 19, Akta 299 bagi Semenanjung, Seksyen 14(1), Ordinan Sabah, Cap.123 bagi negeri Sabah dan Seksyen 15(1) dan (2), Ordinan Pendaftaran Kelahiran & Kematian 1951, Sarawak Cap.10 bagi negeri Sarawak.

"Dia yang menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari mani, kemudian dari segumpal darah, kemudian Dia keluarkan kamu menjadi anak-anak, kemudian kamu sampai dewasa, kemudian kamu menjadi orang tua. Dan diantara kamu ada orang yang diwafatkan sebelum itu dan supaya kamu sampai kepada ajal (waktu) yang ditentukan, mudah-mudahan kamu memikirkannya"
(Surah al-Mukminum ayat 67)


Untuk maklumat lanjut mengenai prosedur pendaftaran kematian, sila layari: Jabatan Pendaftaran Negara


Moral Value: "Semangatmu tetap bersamaku, Selama... Pasti!"


11 Any comments?:

Medulla :) said...

masyukk !

Unknown said...

Dalam banyak2 sijil yang kita ada di dunia ini hanya satu saja sijik yang kita tak sempat nak tengok...

Koding said...

Mati adalah pasti...
Hidup adalah InsyaAllah...

azmnor said...

BR...

memang kita kena selalu ingat..

Iaryylr said...

sijil yang menarik!

Shahirah Zainol said...

menarik amat!

KhairyynaZulkifli said...

superb!
t'ingat arwah tokwan :(

ziana said...

Hu..hu.. sedih teringat zaman dolu-dolu dah arwah abah kita..Hua.Hua..salam kenal..Follow u utk terus ingat zaman dolu-dolu

syuxer said...

sijil ini akan aku jua perolehi kelak setelah ku pergi meninggalkan dunia fana ini..:)

Binatang peliharaan unik

Produk terbaik dari Microsoft

Ilusikan matamu

Pemilik seliper jepun said...

maut satu2nya benda x boleh d anjak atau d percepatkan...

QASEH MANSYA said...

itu la hakikat...maut itu pasti

tinggalkan jejak jugak disini
http://qasehmansya.blogspot.com

Related Posts with Thumbnails
 

'http://bluesriders.blogspot.com @ shabramli@gmail.com'