12 March, 2010

Lighter Zippo Blues..


Ini Lighter Zippo yang aku pakai sekarang. Dah 15 tahun lebih rasanya..
Orang rumah beli.. hadiah harijadi.





Ada tertulis:

WHY DID HE NAME IT "ZIPPO"? "Way back since World War I always liked the idea of the 'zipper' and the colorful name it acquired." "Consequently, when I was ready to market my lighter, the name 'zipper' readily gave birth in my mind to Zippo which I thought had the same catchy characteristic sound"

(George G. Blaisdell)
Founder of ZIPPO
MADE IN U.S.A.



Ini pula bahagian bontotnya..



Sebelah dalam kiri..



Sebelah dalam kanan..


Tahukah Anda Zippo Telah Dihasilkan Lebih 400,000,000 Unit.


George G. Blaisdell adalah pengasas Zippo Manufacturing Company (terletak dalam Bradford, Pennsylvania) dalam tahun 1932, pemetik api Zippo yang pertama direka pada tahun 1933.

Zippo mendapat namanya kerana Blaisdell menyukai bunyi perkataan "berzip". Pada 3 Mac 1936, Zippo telah dipatenkan.

Selepas 1933, lebih 400,000,000 pemetik api Zippo telah dihasilkan. Selepas Perang Dunia Kedua, pemetik api Zippo menjadi semakin popular oleh syarikat-syarikat pengiklanan besar dan kecil melalui 1960-an. Corak pada Zippo banyak dihasilkan secara tradisional, karya-karya seni dicat dengan tangan, setelah teknologi mula berkembang, rekabentuk Zippo tidak lagi menggunakan kaedah tradisional tetapi mekanisme asas pemetik api Zippo tetap tidak berubah.

Dalam 2002 Zippo diperluaskan produknya dengan mempelbagaikan utiliti gaya pemetik api pelbagai guna, sebagai contoh Zippo MPL, Zippo Outdoor Utility Lighter @ Zippo OUL. Pemetik api Zippo ini menggunakan gas butana sebagai bahan bakar.

Pada Ogos 2007, Zippo mengeluarkan bahan pembakar butana pemetik api bernama Zippo BLU. Sebuah muzium Zippo yang dibina pada 1932 bernama Case yang terletak di Bradford. Muzium ini memaparkan cara-cara pembuatan Zippo dan koleksi Zippo yang sukar untuk dijumpai.

Credit: http://rahim-svl.blogspot.com/


1 Any comments?:

Qaseh said...

bagusnya org rumah BR...bagi lighter....hik

Related Posts with Thumbnails
 

'http://bluesriders.blogspot.com @ shabramli@gmail.com'