18 February, 2011

Corong Enamel


Jika sebelum ini kita biasa melihat kole enamel, pinggan enamel dan mangkuk enamel, entri kali ini ialah mengenai corong enamel (ayan) yang entah berapa tahunkah usianya kerana sejak celik-celik mata lagi benda ini sudahpun berada di dapur rumah di kampung.


Diperbuat daripada 100% keluli dan bukannya plastik seperti kebanyakan corong-corong seumpamanya di pasaran sekarang. Memang cukup tahan lasak dan lifetime warranty.


Lengkap bertangkai untuk memudahkan lagi penggunaannya.


Macam trumpet pun ada juga... Teringat sewaktu di zaman pengajian dahulu di mana BR merupakan salah seorang pemain trumpet untuk brass band institusi. Kemudian terpaksa bertukar kepada tenor drum apabila di suruh bertukar daripada trumpet kepada flugelhorn. Tak sanggup main flugelhorn sebab memerlukan 'angin' yang banyak. Ada rumors mengatakan jika bermain alat-alat muzik tiupan ini, 'sesuatu' akan kendur... He.. he..


Berbalik kita kepada corong ini, corong ini adalah bersaiz kecil iaitu kira-kira 6 inci panjang dan sesuai untuk kegunaan dapur dengan kapasiti cecair yang kecil. Kelebihannya ialah ia boleh digunakan dengan cecair yang panas, minyak atau air panas umpamanya.


Pada waktu ini rasanya corong yang diperbuat daripada plastik adalah lebih sesuai kerana lebih ringan dan tidak berkarat. Harganya juga lebih murah daripada corong enamel ini. Itupun jika masih ada terjual lagi corong enamel ini.

Kepada makcik-makcik dan pakcik-pakcik yang pernah menggunakan corong ini pastinya akan mengembalikan nostalgianya yang tersendiri...


9 Any comments?:

iaryylr said...

Wah Bro, ingatkan main gitar saja!, PENGALAMAN MENARIK!

deem said...

sangat nostalgia...pernah pakai benda ni...tapi yng plastik ja la:)

Nor Moscow said...

betul2..kaau kat kg dulu org guna corong ni buat boh minyak dlm tangki motor...

udin said...

fuh! memang nostalgia menda2 mcm ni..

Amira Naddia said...

nie zmn nenek dlu adelah!

zul permatang badak said...

...ada je dia jumpa benda2 lama.....sekarang ni tak ada jual lagi kan?

Sweetmanis said...

barang lama membuatkan kite kembali dengan kenangan lama kan..

Liz said...

unikkk...antik...warisan....

Terengganu Best said...

hehe rasa dulu pernah cuba yg corong besi jek.. kira ol skool jugak ke.. and yg pam minyak tanah tu.. syiok main :)

Related Posts with Thumbnails
 

'http://bluesriders.blogspot.com @ shabramli@gmail.com'