15 February, 2011

Salam Maulidur Rasul 1432H


13 Wasiat Rasulullah S.A.W. Kepada Saiyidina Ali.


Ibnu Abbas ra meriwayatkan bahawa Ali b. Abu Talib berkata:
"Pada hari perkahwinan dengan Fatimah, Rasulullah S.A.W. bersabda kepadaku, mengutarakan tiga belas wasiat khusus untukku"

1. Hai Ali , takutilah engkau daripada memasuki tempat mandi (hammam) tanpa memakai kain separas pinggang. Bahawasanya barangsiapa memasuki tempat mandi tanpa kain separas pinggang, maka dia mendapat laknat. dijari telunjuk dan dijari tengah.

2. Hai Ali, janganlah engkau memakai cincin dijari telunjuk dan dijari tengah . Sesungguhnya itu adalah apa yang dilakukan oleh kaum Lut.

3. Hai Ali sesungguhnya Allah mengkagumi hambanya yang melafazkan istighfar: "Rabighfirli fainahu Iayaghfirul-zunuba illa Anta" (Tuhanku ampunilah aku. Sesungguhnya tiada yang mengampunkan dosa melainkan engkau).

Allah lalu berfirman:
"Hai malaikat Ku, sesungguhnya hamba-Ku ini mengetahui bahawasanya tiada yang mengampunkan dosa melainkan Ku. Hai malaikat-Ku ,jadilah saksi bahawasanya Aku telah mengampunkan dia"


4. Hai Ali, takutilah engkau daripada berdusta. Bahawasanya berdusta itu menghitamkan muka dan disuratkan oleh Allah sebagai kazzab (pendusta). Dan bahawasanya benar itu memutihkan muka dan disuratkan oleh Allah sebagai sadiq. Ketahuilah engkau, bahawasanya sidiq (benar) itu berkat dan kazzab (dusta) itu celaka.

5. Hai Ali, peliharalah diri engkau daripada mengumpat dan mengadu-dumba. Bahawasanya orang berbuat demikian itu diwajikan ke atasnya siksaan kubur dan menjadi penghalang kepadanya di pintu syurga.

6. Hai Ali, Janganlah engkau bersumpah dengan nama Allah, sama ada dusta atau benar, kecuali dalam keadaan dharurah, dan janganlah jadikan Allah permainan sumpah engkau, Sesungguhnya Allah tidak mensucikan dan tidak mengasihani orang yang bersumpah dusta dengan namaNya.

7. Hai Ali, janganlah engkau mencita-citakan rezeki untuk hari esok. Bahawasanya Allah Taala mendatangkan rezeki engkau setiap hari.

8. Hai Ali, Takutilah engkau daripada berbantah bantah dan berkelahi dengan maki-hamun dan sumpah seranah.. Bahawasanya perbuatan itu pada awalnya jahil dan pada akhirnya penyesalan.

9. Hai Ali, senantiasalah engkau bersugi dan mencolek gigi. Bahawasanya bersugi itu mensucikan mulut, mencerahkan mata dan diredhai Allah, manakala mencolek gigi itu dikasihi oleh malaikat kerana malaikat amat tidak senang dengan bau mulut kerana sisa-sisa makanan di celah gigi tidak dicolek selepas makan.

10. Hai Ali, janganlah engkau melayani rasa marah. Apabila timbul rasa marah duduklah engkau dan fikirkanlah mengenai kekuasaan dan kesabaran Allah Taala keatas hambaNya. Pertahankanlah diri engkau daripada dikuasai oleh kemarahan dan kembalilah engkau kepada kesabaran.

11. Hai Ali, perhitungkanlah (tahassub) kurnia Allah yang telah engkau nafkahkan untuk diri engkau dan keluarga engkau, nescaya engkau perolehi peruntukan daripada Allah.

12. Hai Ali, apa yang engkau benci pada diri engkau, maka engkau bencikan juga pada diri saudara engkau dan apa yang engkau kasih pada diri engkau maka engkau kasihkan juga pada diri saudara engkau, yakni engkau hendaklah berlaku adil dalam memberi hukuman. Dengan itu engkau dikasihi seluruh isi langit dan bumi.

13. Hai Ali, perbaikkanlah perhubungan diantara penduduk (jiran) sekampung dan diantara ahli rumahmu. Hiduplah dengan mereka sekaliannya dengan rasa persahabatan dan kekeluargaan, nescaya disuratkan darjat yang tinggi bagi engkau.

14. Hai Ali, peliharakanlah pesananku (wasiatku). Engkau akan perolehi kemenangan dan kelepasan. Insya Allah.


Sabda Nabi S.A.W: "Manusia paling mulia pada hari kiamat adalah yang paling banyak berselawat untukku" (riwayat al-Tirmizi).

14 Any comments?:

kindergartenlibrary said...

SALAM MAULIDUR RASUL
=)

kindergartenlibrary said...

SALAM MAULIDUR RASUL
=)

Anonymous said...

salam maulidur rasul!=)

cimi said...

salam maulidur rasul.
:)

Puyi said...

selawat untuk kekasih Allah swt. Moga kita mendapat syafaat baginda kelak :D

Firdaus Life said...

salam maulidur rasul.. peringatan dan nasihat yang berguna

Nina Juliana said...

selawat dan salam buat junjungan besar baginda.. suka entri ni..

kakyongnida said...

salam maulidur rasul ;)

Pak Haji said...

salam maulidur rasul bro

Unknown said...

salam maulidur rasul

Norakmar binti Yusoff said...

Salam maulidul rasul.
Wasiat yang manfaat dan berguna ikutan dan pegangan umat Muhammmad saw.

farhana sahri said...

as salam maulidurrasul..hehee...thanx share sal wasiat ni...suke...& ingt smula

mmsb said...

wasiat yang bermakna dan bernilai tak terhingga.
mau izin copas

Blues Riders said...

BR to mmsb:
silakan 'copas' tuan, keizinan diberikan demi kebaikan sesama insan.

Related Posts with Thumbnails
 

'http://bluesriders.blogspot.com @ shabramli@gmail.com'