21 February, 2011

Pisau 'Belit' vs Pisau Blade


Sewaktu kanak-kanak dahulu BR selalu terkeliru dengan perkataan "pisau belit" ini. Tertanya-tanya juga mengapakah ia dinamakan pisau belit, mungkin juga kerana sewaktu bercukur, si pencukur akan menggerakkan pisau ini di sekeliling tempat cukuran secara 'berbelit-belit' dengan wajah yang terherot-herot ataupun mungkin juga pisau belit ini adalah gambaran kepada 'pisau cukur' yang suka berbelit-belit apabila berkata-kata.

Tetapi setelah meningkat usia, barulah di ketahui bahawa yang sebenarnya perkataan pisau belit telah diambil daripada perkataan Inggeris iaitu 'blade' yang bermaksud bilah atau mata pisau. Seperti kata En. Mat, orang kita memang selalu menokok tambah perkataan Inggeris supaya menjadi lebih sedap bunyinya seperti contoh: cuba try, pisau blade, tong drum, pintu gate, kasut boot, baju coat dan sebagainya... He.. he..


Setelah melihat pisau cukur di blog Bro iaryylr tempohari, maka teringatlah juga bahawasanya BR juga turut memiliki dan mengumpul pisau cukur. Sebenarnya mengumpul jenama pisau cukur juga boleh dijadikan satu hobi yang menarik seperti juga mengumpul kotak mancis.

Jenama pisau cukur ini ialah Wilkinson Sword, iaitu sebuah syarikat pembuatan peralatan perkebunan dan pisau cukur yang telah beroperasi hampir 239 tahun yang lalu iaitu semenjak tahun 1772 lagi. Bersesuaian dengan jenamanya itu, logonya juga adalah berbentuk pedang bersilang.

Pisau cukur ini mempunyai tahap ketajaman yang maksimum kerana pada asalnya Syarikat Wilkinson Sword merupakan sebuah syarikat pembuatan pedang! Jadi tidak hairanlah jika pisau cukurnya juga setajam mata pedang...


Pisau cukur ini didatangkan di dalam slot plastik keras yang kemas dan menarik. Di dalam setiap slot ini hanya mempunyai 5 bilah pisau cukur sahaja dan 'kelama-manaan' pengunaannya adalah bergantung kepada beberapa faktor seperti apa yang dicukur, kekerapan bercukur dan juga baka si pencukur.

Pisau cukur ini juga telah terbukti tahan karat kerana setelah berpuluh tahun ianya disimpan, masih menunjukkan tiada tanda-tanda ia tidak akan berkarat meskipun tidak berbungkus kertas seperti kebanyakan pisau cukur yang lain.


Di belakang slotnya tertera perkataan Made in England tu.., Pak Tam Elias, Pak Teh Shuib...


Terdapat juga kad yang memberikan peringatan kepada pengguna mengenai penggunaan mata pisau cukur yang terakhir (diletakkan sebelum mata pisau yang terakhir di dalam slot) dan mengingatkan pengguna supaya pergi membelinya pada pagi itu juga kerana rasionalnya ialah biasanya orang akan bercukur pada waktu pagi. Terdapat juga kad yang berbentuk info amaran mengenai tahap ketajaman pisau dan cara pengendaliannya yang betul.


Tidak ketinggalan juga di dalam slotnya juga terdapat beberapa kad bersaiz pisau cukur sebagai langkah pengiklanan yang berkesan mengenai lain-lain produk keluaran syarikat Wilkinson Sword ini seperti knifecut pruner, sword shear dan sebagainya.


Jenama Wilkinson Sword ini masih lagi dijual tetapi di dalam bentuk packaging yang baharu. Sungguhpun demikian, tidak dapat dipastikan pula sama ada ia masih lagi berada di pasaran kita atau tidak.

Free your skin...

Untuk maklumat lanjut mengenai Wilkinson Sword ini, pembaca bolehlah ke: Wikipedia/Wilkinson Sword


Moral Value: Emak selalu pesan jangan main pisau, nanti luka jari...


7 Any comments?:

Cik Embun said...

selalu kena g kedai beli pisau blade crocodile kotak warna gold untuk bapak masa kecik2...

eyqahaziqah said...

penah terluke terkena pisau ni sebab tak ingat emak pesan lah kot .. hee

Kembang Perawan 3288 said...

same ngn CCE. hehe beli pisau ni mse kecik2. hak2.

jawa nye pisau belit.

farhana sahri said...

pisau yg berbelit...hahaah

Iaryylr said...

mencari pisau belit memang best, Bro BR punya pisau belit lagi best! best! best! Syabas!

Violet Blue said...

haha..
part yg En. Mat kate tuh mmg btol..
sukar dinafikan..
ibu dan makcik Violet pon penah kate mcm tuh..
sebijik2..
haha~

nikths said...

pisau blade memang tajam,kalau tak tajam makan dapat nak memotong badan buaya,ha ha ha......

Related Posts with Thumbnails
 

'http://bluesriders.blogspot.com @ shabramli@gmail.com'