26 January, 2011

Botol Susu Pisang Marigold


Kepada generasi kini tidak hairanlah sekiranya masih ada yang tidak mengetahui apakah sebenarnya botol kaca ini sekiranya tidak diberitahu bahawa ia sebenarnya adalah sebuah botol susu.

Di kalangan generasi pembaca yang dilahirkan sekitar tahun 1960-an pula tentunya masih ingat ataupun pernah menikmati susu di dalam botol seperti ini semasa bayi dahulu. Sengaja BR simpan sebagai kenang-kenangan kerana botol seperti ini sudah lama tidak pernah digunakan lagi.


Lebih dikenali sebagai 'botol susu pisang' kerana bentuknya seperti sebiji pisang. Pun begitu masih ada nama dan istilah lain bagi botol susu ini mengikut negeri masing-masing. Bentuk fizikalnya juga sungguh sesuai untuk dipegang oleh bayi yang sedang menyusu.

Mempunyai dua lubang di kiri dan kanan botol untuk meletakkan puting susu. Pada mulanya BR fikirkan bahawa botol susu ini telah dicipta khas untuk mereka yang memiliki anak kembar memandangkan terdapat dua lubang untuk meletakkan puting susu...


Untuk pengetahuan Mak Long Che'a dan Pak Su Wie, botol susu Marigold Feeding Bottle ini adalah buatan England seperti mana yang tertulis (emboss) pada botolnya. Namun begitu BR tidak dapat mengambil gambar close-up nya kerana tulisannya itu agak kabur.


Fuyoo!.. Betul-betul macam pisang... He.. he..

Botol susu ini juga adalah 100% diperbuat daripada kaca dan dijamin bebas BPA (Bisphenol A) berbanding dengan BOTOL SUSU KACA yang pernah BR paparkan sebelum ini kerana masih mempunyai penutup plastik. Sebenarnya kaedah penggunannya ialah dengan meletakkan puting susu pada salah satu lubang sahaja manakala lubang yang lagi satu akan di tutup dengan gabus.


Botol susu ini juga terdapat dalam berbagai saiz dan jenama membuktikan penggunaannya memang cukup popular suatu ketika dahulu. Agak menghairankan juga kerana meskipun ianya diperbuat daripada kaca, namun tidaklah seberat mana dan masih relevan untuk dipegang oleh seorang bayi.

Mengapakah botol susu seperti ini sudah tidak digunakan lagi sekarang? Tentu ada pro dan kontranya...


12 Any comments?:

Fariehan Ibrahim said...

LOL, comey lh!
mmg bentuk pisang trus,
nape xde dh skrg er?
leyh menarik perhatian bentuk cm2! =)

Unknown said...

kreatif jga tU...

he..he

Firdaus Life said...

pergh lama gile botol ni

Iaryylr said...

Bro, botol ini memang menarik, belum ada dalam simpanan.

zahidah dihaz said...

first time tengok...uniknya...


New entry: Yea! Dapat hadiah!

zahidah dihaz said...

first time tengok...uniknya...


New entry: Yea! Dapat hadiah!

s.y.a.r.q said...

wahh.... bagus lah botol susu dulu2.gunakan bahan tak bahaya....tapi kalau pecah kene beli lagik.. huu

PUTUBAMBU said...

salam kenal..!

pinjam gambor botol susu ni yek? tq.

Acik Mano said...

Masih teringat ... acik dulu ada botol susu cam ni... bila nak masukkan punting susu merah2 jari dok tarik punting getah tu nak dimasukkan ke lubang botol tu...

Aril said...

Saya ada botol mcm ini tetapi jenama lain... dan saya mencari pembeli...

Unknown said...

Hi,, boleh sy beli?

Unknown said...

Saya ada botol seperti ini jenama grip light..klua nak langsung ke FB Sya dengan nama
Fida Nur Aini..

Related Posts with Thumbnails
 

'http://bluesriders.blogspot.com @ shabramli@gmail.com'