Pada 9 April tahun 1951, satu percubaan untuk berkerajaan sendiri di mulakan di Persekutuan Tanah Melayu apabila buat pertama kalinya enam orang 'Ahli Tidak Rasmi' dari Perkhidmatan Awam telah dilantik mengetuai urusan pentadbiran beberapa buah Jabatan Kerajaan bertaraf Kementerian dan untuk turut sama bertanggungjawab menggubal dasar kerajaan.
Perlantikan adalah untuk mewujudkan satu sistem pemerintahan secara kabinet yang dipanggil 'Sistem Ahli' dalam usaha mencapai matlamat berkerajaan sendiri. Enam orang 'Ahli Tidak Rasmi' yang dilantik itu ialah:
Datuk Onn Jaafar
Ahli bagi Hal Ehwal Dalam Negeri
Dr. Lee Tiang Keng
Ahli bagi Kesihatan
Datuk E.E.C. Thuraisingam
Ahli bagi Pelajaran
Mr. J.D. Mead
Ahli bagi Kerja Raya dan Perumahan
Datuk Mahmud bin Mat
Ahli bagi Tanah dan Galian serta Pengangkutan
Tengku Yaakub (Raja Muda Kedah)
Ahli bagi Pertanian dan Perhutanan
Mereka ini pula akan bekerjasama dengan lima orang 'Ahli Rasmi' dari Perkhidmatan Awam. ahli-ahli Rasmi ini ialah:
Mr. R.T. Bingham
Setiausaha Hal Ehwal Orang-orang Cina
Mr. D.C. Watherson
Setiausaha Pertahanan
Mr. O.A. Spencer
Ahli bagi Hal Ehwal Ekonomi
Mr. E.B. David
Ahli bagi Perhubungan, Perusahaan dan Sosial
Mr. J.O. Sanders
Ahli bagi Keretapi dan Pelabuhan
Mr. P.O. Wickens seorang Pegawai Perkhidmatan Awam yang memegang jawatan sebagai Penolong Setiausaha di Ibu Pejabat Polis Persekutuan dilantik sebagai Setiausaha Kerajaan iaitu satu jawatan yang baharu diwujudkan.
Kerajaan juga mengumumkan perlantikan pegawai-pegawai tetap sebagai setiausaha-setiausaha kepada ahli-ahli di atas. Mereka ialah:
Mr. J.P. Hannyington
Setiausaha kepada Ahli bagi Hal Ehwal Dalam Negeri
Mr. T.E. Hughes
Setiausaha kepada Ahli bagi Kesihatan
Mr. L.H.N. Davis
Setiausaha kepada Ahli bagi Pelajaran
Mr. P.C. Bayrne
Setiausaha kepada Ahli bagi Kerja Raya dan Perumahan
Mr. F.M. Smith
Setiausaha kepada Ahli bagi Tanah dan Galian serta Pengangkutan
Mr. A.J.D.C. Loch
Setiausaha kepada Ahli bagi Pertanian dan Perhutanan
Di bawah Sistem Ahli ini urusan pentadbiran tidak lagi berpusat di bawah kuasa Ketua Setiausaha. Tugas-tugas Ketua Setiausaha telah bertukar dari 'Ketua Pentadbir' kepada Penyelaras Kementerian yang sebanding dengan Perdana Menteri.
Demikian juga Sistem Ahli ini melibatkan penyemakan semula peranan Pesuruhjaya Tinggi. Apabila tanggungjawab mengenai dasar kerajaan yang semakin bertambah dipikul oleh Ahli-ahli yang berportfolio, kedudukan Pesuruhjaya Tinggi sebagai pegawai yang mempengerusikan majlis Perundangan menjadi ganjil dan bertentangan dengan hasrat untuk menuju matlamat kerajaan berparlimen.
Akhirnya dalam bulan September 1953, lapan belas bulan selepas penubuhan rasmi Sistem Ahli, Pesuruhjaya Tinggi bersara dari jawatan Pengerusi Majlis Perundangan dan digantikan dengan seorang 'Speaker' yang mempunyai peranan yang sama dengan 'Speaker' di Dewan Rakyat (House of Commons).
Dengan adanya Sistem Ahli ini pemindahan tanggungjawab untuk mengendalikan sebuah kerajaan bersendiri dapat dilakukan. Ia juga memberi kesempatan kepada ahli-ahli politik memahami dan menyedari kerumitan-kerumitan yang dihadapi oleh sesebuah kerajaan yang merdeka.
Dipetik dari "Hari Ini Dalam Sejarah" terbitan Arkib Negara Malaysia, 1990.