28 June, 2010

Setem Lama Berharga RM5 Juta


Setem RM5 Juta jadi tarikan.


Fuuh! Alangkah bahagianya kalau akulah yang memiliki setem ini...
(Sila klik untuk besarkan image)




-Sumber: Mingguan Malaysia 21.03.2010


Tak payah RM5 juta, RM1 juta pun kira orait la tu.. he.. he..


Lalu aku pun selongkarlah khazanah lama iaitu sebuah album setem yang mengandungi setem-setem yang pernah aku kumpul semasa kanak-kanak dahulu. Album setem ini memang tidak pernah dicampur-adukkan dengan setem-setem yang aku miliki setelah dewasa kerana setem-setem yang terdapat di dalam album ini memberi satu nostalgia ketika mula-mula berjinak-jinak mengumpul setem ketika berusia 10 tahun. So, don't judge the album by its cover... he.. he..


Sebenarnya memang terlalu banyak setem-setem yang aku miliki tetapi masih melekat di sampul surat atau di sampul surat yang telah dipotong. Ada juga setem-setem yang masih melekat pada resit atau dokumen perjanjian pada zaman dahulu. Kebanyakan setem-setem adalah dari zaman Malaya yang sukar didapati sekarang.


Kononnya untuk melengkapkan set 13 negeri di dalam Malaysia, tetapi sehingga sekarang tidak pernah lengkap.

Pelbagai setem Malaya. Sebahagian besarnya masih lagi di dalam bekas plastik yang belum sempat 'diproses'. Setem-setem dari luar negara pun banyak juga.


Di zaman kanak-kanak dahulu aku selalu mencari setem di tempat pembuangan sampah pejabat-pejabat kerajaan berhampiran. Memang banyak setem-setem yang boleh didapati terutamanya di Pejabat Daerah atau Pejabat Tanah.



Selain daripada itu setem-setem ini juga didapati dengan cara bertukar-tukar dengan kawan dan juga pemberian daripada saudara-mara.


Demikianlah sebahagian daripada koleksi setem yang terdapat di dalam album setem di zaman kanak-kanak dahulu. Sebenarnya hobi ini telah diteruskan dengan mengumpul poskad dan sampul surat hari pertama pula apabila telah meningkat dewasa. Memang banyak poskad-poskad di dalam dan di luar negara begitu juga dengan sampul-sampul surat hari pertama yang telah dikumpul. Jika hendak dipaparkan di dalam blog ini takut nanti jadi blog filateli la pulak. Walau bagaimanapun ianya tetap akan diselitkan juga nanti.


68 Any comments?:

Unknown said...

wahhh... best jgk eh kumpul2 stem ni...
tp sy ni pmls ckt, sukee je tgk stem, nk kumpul tu ntah bile laaahh...

Brilliant Marjan said...

salam...

bila baca tajuk entri, saya cepat2 singgah sini..saya pun antara pengumpul setem dan ianya berterusan sehingga kini...mmg menarik hobi ini..

~xsilap baru sekali sy post entri pasal setem dlm blog saya..yg lain xberkesempatan

+qasih nadira+ said...

banyak setem ye~dah macam akak saya suka kumpul setem sejak sekolah.tak pe la~kalo simpan lagi seribu tahun,gerenti harganya melambung-lambung.tapi yang dapat untung keturunan y bawah2 ler~hehe~

Keyyah said...

wah banyaknya setem...dulu pernah minat sekejap, lepas tu malas dah nak cari..hehe

Cheqna said...

sekarang ni sudah kurang peminat kumpul2 setem ni agaknya sebab surat dah jarang2 dihantar.

Hanis Tang said...

salam..
saye kumpul setem masa kecik2 je. sanggup berebut dengan anak jiran lagi tuh. betapa teruknye perangai tamak saye ni. tapi bila dah besar, setem tu terabai. isk iskk..

izwanyusof said...

punya nilai yang tersendiri.. menarik .. =)

Izyan Nadiah said...

canteknye stem..dulu yan pn suke kumpul stem..tp da kene rembat..hehe

Hasrol Nizam said...

tak terfikir untuk cari di tempat pembuangan sampah setem2 ni.. :D

aswanism said...

teringat movie setem 2009 by khabir bhatia..

best cite ni :)

A.w said...

hai... wanie pon mnt kump setem gak,, tp dh lmer dh hobi tu kna tgl .. sbb skunk dok sbuk stdy,,, tp lau ader setem2 yg cntik tu.. nk gak bli....

jack said...

mengingatkan aku kepada filem 'setem' ekeke

muaz said...

minat kumpul setem,sampul surat hari pertama...dari kecik sampai la ni

Anonymous said...

saya mempunyai berjuta koleksi setem dari taun 1850-sekarang,kalau sape nak beli,nak tengok dulu,hit me a call 0199016073

Anonymous said...

aku pun ad jugak setem,dari tahun 1923..setem dari pelbagai jenis negeri & negara..kalau berminat col je 0136812938

Anonymous said...

aku ada sebahagian dari setem tu .
kebanyakannye dari tahun 1928-2000.
kalau berminat call 0176790084 .

Anonymous said...

biar betul, setem 5 juta tu aku ada 10 keping

Unknown said...

aku ade jugak stem lama.berjuta-juta keping sampai tak terkira...

Anonymous said...

Salam semua, biar betul setem tu harga sampai 5 juta saya ada lebih 10 keping lain2 negeri lagi. Untuk makluman saya mempunyai 200 keping setem yang berusia 50 tahun dari dalam dan luar negeri.Dah sampai masa ye saya jual kesemuanya kepada yang betul berminat.Call ayah wan 01112953058 . 'Setem itu sejarah"

Diri said...

Kalau 5 juta mesti di jual jng tunggu lama lama

org kampung said...

Nak tanya ni kt mana kita boleh jual stamp yg lama2 Mcm stamp British peny black ke yg ada ni class1 ataupun class2 .

org kampung said...

Betul ke ayah wan ada satu stamp mcm yg kt gambar yg bernilai 5 juta tu.10keping tuuu...

Faqirmusafir*darulnaim said...

Ambo pun byk sampul serta setem hari pertama keluaran 1971

Fatin said...

Saya ada setem camtu 3 keping,negeri johor&perak

Unknown said...

Assalam..sy ade setem sultan selangor...berminat call 0123225801

Unknown said...

Sy ada collection stem lama..berminat call sy 0122541596

Unknown said...

Saya nak jual setem sempena kemerdekaan 1957. Berminat rodzigamelan@gmail.com

Unknown said...

Assalamualaikum. Saya ada menyimpan beberapakeping setem bunga orkid Selangor,Malaka serta setem Malaya. Bagi yang berminat sila hubungi nombor saya 018 7860 729 atau fb Zapin Merindu.

Unknown said...

Assalamualaikum. Saya ada menyimpan beberapakeping setem bunga orkid Selangor,Malaka serta setem Malaya. Bagi yang berminat sila hubungi nombor saya 018 7860 729 atau fb Zapin Merindu.

Unknown said...

Saya ada banyak setem orkid yang sama dengan setem RM 5 juta kat atas tu.afa juga setem bunga orkid yang lain. Sila buka fb saya Zapin Merindu.

Unknown said...

Saya ada banyak setem orkid yang sama dengan setem RM 5 juta kat atas tu.afa juga setem bunga orkid yang lain. Sila buka fb saya Zapin Merindu.

surianto258292 said...

Saya byk koleksi setem sblm merdeka lg..sapa bminat bole whatsapp sy 0109344224 zaman british pun ada dan byk negera2 lain

surianto258292 said...

Saya byk koleksi setem sblm merdeka lg..sapa bminat bole whatsapp sy 0109344224 zaman british pun ada dan byk negera2 lain

Unknown said...

Koleksi​ setem lama berusia berabad lame ye for sell call or whstp 011 11830122 for info, urgent sell

Unknown said...

Assalam.. sy ada koleksi setem dlm dan luar negara dr awal tahun 1900 hingga 2000. whatsapp 0197511712

Unknown said...

utk di jual*

Unknown said...

Assalam,,,sy ada kolekis stem DLM Dan luar nagare
Yang berminat bole WhatsApp sy 01114118910

Unknown said...

assalamualaikum.. sy ada byk koleksi stem lma jika ada yg bermnt blh wsaap @ call sy 01119090766

Unknown said...

Kalau yang di Sabah punya sama jga ka??.. Gambar Orkid juga 15 cents?

Firdaus said...

Kita ada steam ini....macam mana

Unknown said...

Macam mne kita nk tahu setem yg kita kumpul adlh bernilai...dari mana kita nk tanya ye...mohon bantuan..0183882774...

Unknown said...

Macam mana saya nak jual setem lama saya

Unknown said...

Macam mne kite na tahu setem yg kita kumpul adlah bernilai.. Dari mana kita na tyk ye.. Mohon bantuan

Unknown said...

macam mana kita nak jual ye setem ni , sebb sy ada, sy nak jual

Unknown said...

Saya ada stam lama2 seperti. Washinton at Princeton 1777 Dan banyak lagi jika berminat tx watsap +6738682840

Unknown said...

Ada stem thomas jefferson united states 1sen

Unknown said...

Ada bnyak stem malaya nk jual 0122106916 stem thomas jefferson united states 1cent pon ada

Unknown said...

Ada bnyak stem malaya .stem thomas jefferson united states 1cent pon ada bminat w.sap 0122106916



Ahzad shah said...
This comment has been removed by the author.
Ahzad shah said...

Salam...sy ada 4 album setem lama semua negeri dlm malaysia ada dan 1 album lagi setem brunie...saya nak jual semua nye sekali dengan 1 harga...kalau betul2 serius nak beli boleh call terus 0172873673...urgent

Unknown said...

Dekat saya ada satu buku setem kalau berminat cht saya no. 0198306747 srs kalau mau blh bicang ...

Maya Fana said...

Saya ada satu. Bagaimana nak jual ya.

Unknown said...

Sy ada 3 keping

Unknown said...

sy ada 2 buku setem lama malaya dn luarnegara kalu sesiapa berminat pm sy pas tu sy bg gambar nye

Unknown said...

Saya ada buku setem sabelum merdeka sapa nak beli boleh pm nombor saya 01136002337

Unknown said...

Saye ada setem yg berharga 5 juta .x yah ..kalau siape berminat wassp 0132730493

Unknown said...

Wssap 014 6608428

fazreen said...

saya ada banyak stem lama pm whatsapp 0105553108

Mulia said...

Weay ak pun ada 01110518947 mulia

Anonymous said...

Saya ada satu ! Tapi yg sarawak punya ja , ada yang nak tak ? Sama harga macam pahang punya !!

Anonymous said...

Hi, saya ada banyak stem lama. Stem negeri2 di malaysia, singapore, berunai, malaya dan banyak lagi.Ada sesiapa yg berminat boleh wassup no 01138433334

Anonymous said...

Stem lama orked, rama2, bunga raya saya ada berminat wasap sy 0197624266

Anonymous said...

Saya ada setem Pahang tu ...sekeping

Anonymous said...

Saya pun ada ni stamp lama², boleh contact no saya 0165058180 👍

Anonymous said...

Saya ada setem lama luar/dalam untuk dijual.. berminat call : muzamil-0194520556.

rafie said...

Saya peminat setem terbaik la jumpa blog ni nanti tuan tanah update la lagi yg paling baru boleh gak hilang boring baca blog

Anonymous said...

Saya pun ada Setem lama² ni, sepa berminat boleh Wassap saya ye, ngam harga.. akan dilepaskan jua, In Shaa ALLAH 👍

Anonymous said...

Ramai yang komen sini nak jual setem seperti di dalam artikel ni.
Untuk makluman, setem yang dimaksudkan adalah setem 'error' tanpa tanda harga tertera pada setem tersebut. Kebiasaan setem ada tanda harga pada muka setem. Saya ada sekeping setem error macam dalam artikel ini, 'tanpa tanda harga dan error pada warna omitted'. Kalau ada sesiapa yang berminat, boleh wassap saya 011-56668910. Terima kasih.

Related Posts with Thumbnails
 

'http://bluesriders.blogspot.com @ shabramli@gmail.com'