21 December, 2010

Batu Perenggan


Posting kali ini agak simple sahaja tetapi BR rasa amat berguna sebagai info asas mengenai pemilikan tanah. Kisahnya ialah mengenai 'Batu Tanda', 'Batu Perenggan' atau dipanggil juga 'Batu Sempadan' yang telah dilihat secara tidak sengaja ketika berkunjung di rumah Abang Ngah di kampung Cherok To' Kun, Bukit Mertajam baru-baru ini.

Kepada anak-anak, adik-adik dan mungkin juga abang-abang yang tinggal di bandar, tentunya tidak pernah melihat atau mengenali batu ini kerana setakat ini belum pernah lagilah batu ini kelihatan di bandar... He.. he..


Fungsinya ialah sebagai penanda keluasan sempadan sesuatu hak milik tanah individu yang telah diukur seperti yang tercatat di dalam geran tanah.


Biasanya agak susah untuk bertemu dengan batu sempadan ini memandangkan kedudukannya selalu berada di dalam semak samun kerana tidak begitu dipedulikan kewujudannya. Batu ini juga boleh diperolehi dalam beberapa bentuk seperti bulat atau empat segi seperti yang dipaparkan ini.

Untuk maklumat lanjut bolehlah dirujuk kepada mana-mana Pejabat Tanah dan Galian berhampiran. He.. he..

1 Any comments?:

Shariff64 said...

salam BR,ditempat shariff di-panggil Batu Sempadan..& kerja2 utama shariff banyak bergantung kpd batu ini..(not batu nesan ya..)

Related Posts with Thumbnails
 

'http://bluesriders.blogspot.com @ shabramli@gmail.com'