23 August, 2010

Libby's Hot Ketchup


Jika sebelum ini kita telah disajikan dengan kehebatan sos tomato dan sos cili keluaran Del Monte, kali ini kita ikuti pula satu lagi jenama sos tomato yang tidak kurang hebatnya iaitu sos tomato daripada Libby's. Produk keluaran Libby's ini memang cukup popular di Malaysia sekitar tahun 1980-an tetapi tidak pasti lagi sama ada jenama ini masih lagi berada di pasaran kita sekarang.


Untuk pengetahuan, Libby's merupakan sebuah syarikat yang bermula dengan membekal daging bertin dari Amerika Syarikat yang telah beroperasi semenjak tahun 1875 lagi. Syarikat ini juga mengeluarkan beberapa produk di dalam tin dan di dalam botol yang lain seperti buah-buahan dan jus, sayur-sayuran, dan sebagainya.


Sos ini dikeluarkan oleh Libby McNeil & Libby Limited, 36, Park Street Croydon/Surrey/England. Jika tidak silap produk ini diedarkan oleh oleh Syarikat Nestle di Malaysia di sekitar tahun 1980-an dan iklan-iklan mengenai produk Libby's ini juga sering terpampang di majalah-majalah Malaysia pada waktu itu.


Isi kandungan 340g sebotol merupakan isian yang standard bagi mana-mana jenama sos.


Terdapat berbagai bahasa yang digunakan untuk menyatakan bahan-bahan yang digunakan untuk membuat sos ini. Berpadanan dengan namanya, Libby's Hot Ketchup ini adalah sos tomato bercampur cili padi (cili api, cabai melaka, cabai burung, lada kecik, cabai perawit atau seumpamanya) yang sudah semestinya 'hot' ataupun pedas sesuai dengan citarasa penduduk Asia yang menggemari makanan yang pedas-pedas atau 'hot and spicy'.


Kepada mereka yang pernah merasai 'kepedasan' sos ini tentulah lebih mengetahuinya. Tetapi pada BR, kepedasan sos ini tidaklah sepedas sambal belacan buatan sendiri di rumah kerana istilah 'hot and spicy' bagi masyarakat Eropah adalah tidak sama dengan 'hot and spicy' kita di sini.


Jelas dinyatakan di dalam bahasa Arab bahawa tarikh dikilang sos ini ialah pada 10/1983 dan tarikh luputnya pula dua tahun selepas itu iaitu pada 10/1985. Ini bererti botol sos ini telahpun berusia 27 tahun.


Isi kandungannya sudah tentulah tidak boleh dimakan lagi tetapi memandangkan kepada usianya itu, amat sesuailah untuk dijadikan bahan sejarah untuk generasi kini yang tidak pernah melihat ataupun mengenali sos Libby's ini. He.. he..


-------------------------------------------------------------------------------------------------


Cadangan untuk juadah berbuka hari ini:



Resepi Agar-agar Rintik



Bahan-bahannya:


3/4 aun agar-agar
3/4 pain air
3 aun gula
1 helai daun pandan
1/4 biji kelapa parut (1/2 cawan pati dan secubit garam)
3/4 camca esen ros (jika suka)
sedikit bahan pewarna merah, hijau dan kuning



Cara Membuatnya:


Basuh serta rendam agar-agar. Tos dengan betul dan rebus dengan air dan daun pandan yang dicarik-carik dan disimpul. Apabila agar-agar hancur, masukkan gula dan rebus lagi hingga gula hancur. Sementara itu perah 1/2 cawan pati santan dan campur secubit garam. Tapis santan dengan kain nipis.

Tapis pula agar-agar dan dibahagikan kepada 1/3 dan 2/3. Tuang santan ke dalam sukatan 2/3 itu serta kacau rata-rata dan masukkan ke dalam tin berukuran 7 inci persegi. Biarkan di tempat yang panas.

Bahagikan pula sukatan 1/3 tadi kepada 3 bahagian yang sama dalam piring-piring kecil setebal 1/4". Warnakan tiap-tiap satu itu dengan warna yang berlainan, merah, hijau dan kuning. Dinginkan di dalam peti sejuk selama 10 minit. Setelah beku, dipotong dadu sebesar 1/4" persegi serta campurkan ketiga-tiga warna itu sama rata.

Kacau kesemua agar-agar yang berwarna-warni itu ke dalam agar-agar santan. Campur rata-rata serta dinginkan dalam peti ais hingga beku. Keluarkan dari acuan ke atas papan canai serta potong dalam bentuk serong wajik dengan pisau bergigi.


*Kaedah membuatnya agak teknikal sedikit, oleh itu pengalaman pembaca amat diperlukan untuk menyediakan resepi ini.


Selamat mencuba!


6 Any comments?:

Unknown said...

salam sahabat
izin saya simpan tuk praktek kedepan hihihi good luck

sweetie2010.blogspot said...

Salam BR,

Sos cili maggi pun ada buat macam Libby's sos ini campur cili kecil.cili api.tapi rasanya taklah sepedas sambal belacan macam BR kata.Mau merah muka, meleleh air hidung, tu baru kaw2 pedas..

Spallan said...

Wow, brand Libby's... dah takda kat Malaya sekarang ni. Terbaikk bro...

Ferdinand said...

tak kuat... baca lama2... saya lagi puasa hhe.... saya Follow (Dj Site)... please Follow me back...

Aidi-Safuan said...

erk, xpernah nampak pon dekat pasaran... :(

Cheqna said...

Salam..rasanya ada lagi kot, nanti pegi survey..hehe..

boleh bayang sedapnya and cantiknya agar-agar tu..ha ah, kena rajin sikit resepi ni.

tapi, apa2 pun selamat berpuasa dulu.

:-)

Related Posts with Thumbnails
 

'http://bluesriders.blogspot.com @ shabramli@gmail.com'