14 June, 2011

Wanita Payung Terjun Melayu Pertama


Di suatu hari yang hening pada tahun 1978 iaitu kira-kira 33 tahun yang lalu...

Berada di awang-awang setinggi beribu-ribu kaki tentulah mendebarkan seluruh perasaan, apa lagi itu adalah pengalaman pertama. Tetapi bagi Cik Hashimah Hassan, pengalaman tersebutlah yang paling menyeronokkannya sepanjang hayat.

Hashimah, 19 tahun, ialah wanita awam Melayu yang pertama berjaya membuat penerjunan payung terjun di negara ini. Beliau telah terjun setinggi 1,500 kaki dari udara dengan menaiki kapal terbang Cessena 172 kepunyaan Kelab Penerbangan Diraja Selangor di Lapangan Terbang Batu Berendam, Melaka.


Hashimah lengkap dengan pakaian penerjun sedang bersiap sedia untuk melakukan penerjunan sulung. Untuk pengetahuan, topi yang dikenakan oleh pemuda yang memakai t-shirt putih itu juga dikenali sebagai topi "baretta" mengambil sempena nama watak utama sebuah filem penyiasatan "Baretta" yang cukup popular di sekitar tahun 1970-an dahulu.

Beliau sendiri merasa hairan dengan pengalaman tersebut dan hanya dapat mengucapkan "fantastik, fantastik" sebaik sahaja kakinya mencecah bumi lapangan terbang tersebut.

"Pengalaman ini paling menyeronokkan sepanjang hidup saya", katanya kepada rakan-rakan yang sedang berlari-lari ke arahnya untuk memberikan pertolongan dan tahniah...

Cik Hashimah memberitahu bahawa azamnya ialah untuk terus menjalani latihan penerjunan sehingga beliau dapat menjadi seorang ahli penerjun wanita yang terkenal di negara ini.


Beliau sekarang sedang berkhidmat di salah sebuah firma di Kuala Lumpur sebagai seorang penyambut tetamu dan merupakan wanita tunggal dari seramai 10 orang yang menyertai pasukan payung terjun yang julung kali diadakan oleh Persatuan Sukan payung Terjun Malaysia.

Menurutnya, penyertaan beliau dalam persatuan tersebut adalah atas kemahuan dan minatnya sendiri. Beliau ingin mencari pengalaman dalam sukan yang sungguh asing bagi negara kita. "Mudah-mudahan langkah saya ini dapat dicontohi oleh gadis-gadis lain untuk mengembangkan lagi bidang sukan negara kita", ujarnya.

Beliau juga mendapat galakan dari keluarganya sendiri dan tidak ketinggalan rakan-rakan seahli dengannya. Bapanya ialah seorang Pegawai Pertanian di Alor Setar, Kedah dan tidak pernah menghalang beliau untuk menyertai pasukan penerjunan tersebut.

Hashimah ialah anak ke tujuh dari sembilan orang adik beradik yang terdiri dari tiga lelaki dan enam perempuan.


Mengikut perkiraan, usia Cik Hashimah sekarang ini telahpun hampir mencecah 52 tahun, tetapi di manakah beliau sekarang?


6 Any comments?:

ewanthology said...

apa khabar beliau ye

kelibat said...

kalau aku, sumpah tknk terjun. gayat gayat

armzeli said...

salam tuan tanah....dari mana tuan mendapat berita2 yang memnag old skool punya...apa2 pun nice to be ur follower...

Nan said...

hmm...cmna leh dpt cerita nih? siap ada gambaq lagi..apapun tahniah pd hashimah...aku? mmg x akan terjun ler..takoottt!!!

orang panggil aku 'KAM' said...

nice info bro... xpernah tahu pasal benda2 ni...menarik ni....

Joe P said...

Thhanks for sharing this

Related Posts with Thumbnails
 

'http://bluesriders.blogspot.com @ shabramli@gmail.com'