02 September, 2010

Jom Buat Biskut Raya Dengan Sawa...


Kalau di zaman dulu-dulu waktu-waktu begini merupakan saat yang paling sibuk sekali bagi kaum ibu untuk menyediakan kuih atau biskut raya memandangkan Hari Raya telahpun semakin dekat. Boleh dikatakan hampir kesemua kuih-kuih raya pada waktu itu adalah original home made kerana perniagaan kuih-muih raya tidaklah sepesat sekarang.



Zaman telah berubah di mana kebanyakan kaum ibu adalah bekerjaya dan mungkin tidak sempat untuk membuat kuih sendiri. Lebih mudah membelinya dengan berbagai pilihan kuih-muih yang berkenan di hati yang banyak dijual sama ada di bazar Ramadhan, kedai-kedai, pasaraya-pasaraya hatta di pasaraya perabut Ikea sekalipun he..he..



Sesuatu yang amat menyentuh kalbu ialah apabila terlihatkan kembali pembuat kuih Sawa 91 ini. Boleh dikatakan setiap rumah dulu-dulu mesti pernah memilikinya dan tugasnya amatlah diperlukan pada waktu-waktu begini untuk membuat kuih.









Disertakan dengan 18 jenis kepingan acuan kuih yang akan membentuk kuih yang berlainan walaupun daripada adunan kuih yang sama. Kuih yang paling popular dihasilkan daripada Sawa 91 ini ialah kuih kegemaran BR iaitu Kuih Samperit.



Berbagai bentuk acuan yang boleh dipilih untuk membentuk kuih yang diingini. Bentuk kuih yang bakal dihasilkan bolehlah dirujuk kepada gambar yang terdapat pada kotak Sawa 91 ini. Oleh sebab itu kotak Sawa 91 ini tidak boleh dibuang dan tidak dilupakan juga iaitu lokasi utama tempat penyimpanan acuan kuih Sawa ini ialah di dalam almari lauk.



Alat penekan ini mempunyai takuk-takuk di mana setiap satu tekanan takuk ini mewakili satu bentuk kuih yang akan dihasilkan dan disusun di atas dulang pembakar sebelum dimasukkan ke dalam oven. Oven yang yang paling popular pada waktu itu tentulah yang berjenama Butterfly berwarna hitam empat segi yang diletakkan di atas dapur minyak tanah. Mempunyai pintu bercermin dan meter suhu pada pintunya itu.



Made in Sweden tu.. kak long.. kak cik..



Bila sebut mengenai kuih Samperit ini sebenarnya sewaktu BR kanak-kanak dahulu bukanlah kuih itu sebenarnya yang digemari tetapi buah ceri yang biasanya berwarna hijau atau merah yang diletakkan di atasnya itu yang menjadi pilihan manakala kuihnya itu akan dibuang. Biasanya aktiviti mengorek buah ceri ini akan dilakukan di belakang pintu takut kalau-kalau nanti emak marah... he.. he..



Tidak tahulah berapakah usianya acuan kuih Sawa 91 ini kerana alat ini telahpun disedari ada di dalam almari lauk emak semenjak BR masih kanak-kanak lagi.






Khidmatnya kini mungkin telah dilupakan kerana kebanyakan kaum ibu sudah tidak membuat kuih-muih sendiri lagi... hu.. hu..


-------------------------------------------------------------------------------------------------

Cadangan biskut raya hari ini:


Resepi Biskut Samperit


Bahan-bahan:


250 gm buttercup
200 gm gula halus
1 biji telur
1 sudu teh esen vanilla
400 gm tepung gandum
100 gm tepung jagung
30 gm tepung kastad
Ceri merah dan hijau (dihiris dadu kecil)


Cara penyediaan:


Pukul mentega dan gula hingga kembang. Masukkan esen vanilla dan telur, pukul lagi hingga sebati. Akhir sekali, masukkan tepung gandum, tepung jagung dan tepung kastad.

Gunakan acuan bunga cina dan terapkan ke atas loyang yang telah disapukan dengan mentega.

Hiaskan dengan hirisan ceri merah dan hijau dan bakar di dalam oven hingga kekuning-kuningan.


Gambar dan resepi Biskut Samperit ini adalah ihsan daripada: http://kakcikrecipes.blogspot.com/2007/09/biskut-raya-biskut-samperit.html


Selamat mencuba!


15 Any comments?:

Spallan said...

aduuuh, complete dengan kotaknya sekali. terbaik bro...

AiTotYati said...

salam BR,

mak saya masih memilikinya.

biskut yang selalu mak buat ialah tat nanas. acuan baris ke-3 lajur ke-6.

pasal biskut semprit tu, saya pun buat aktiviti cilok ceri tu.

heheheheh

sweetsal said...

aduh..teringat lagi acuan sawa ni..dulu mak kita pn guna benda ni, tapi skrg dh takde..

baby_busyuk said...

hahah..dulu mak kita pon ada mendealah nih..guna sampai rosak..jadi skang beli jer laa..:)

iaryylr said...

seperti emak saya punya dulu.. tapi sekarang dah tiadalah ,

Whoda said...

omg ingat lagi mende nih atok pena pakai tyme wat kuih raye..heheh~
ouh sgt antik kot =p

Hanis Azla said...

Ada pengalaman guna alat tu tlg makcik buat kuih... he..he.. baguslah n3 ni.. nostalgia buat kuih raya di ambang raya...

cikCOKLET:) said...

tetiba rindu semperit!
kueh yang wajib mak buat dulu dulu. tsk tsk tsk.
skang dh bnyk kueh baru..semperit dilupakan. :(

Rinna said...

Teringat plak wat kuih samprit guna acuan gini.. masa tolong mak...penat wooo nak menekan menda alah nie.. tapi seronok..bila teringat balik..zaman2 dulu.. :)

hafizmd said...

Ni 1st time tgk benda ni..hhehe...maklumlah..tak reti nk buat kueh mueh..:D

marinahunny said...

blh guna ke x lagi ni?

M a W a D D a H said...

pernah ade pengalaman pakai acuan nie...tapi skrg ntah letak kat mane...

dah main kuih tunjuk2 plak skrg..aduyai..

alcatraz77 said...

hebat lah bro, semua barang lama ko ada :)

haidi takeAfoto said...

umh sy pn ade sebijik mende ni..tp kt ne letak xigt lak..dulu ase biasa je mende ni..tp skg ni ase mcm dah antik sgt jer..kene carik balik ni..

faizura rahman said...

mama sy pun ade bnd ni~ dulu kecik2, selalu curik bawak main..smp kene marah sebab plat acuan bersepah satu rumah! hehe

Related Posts with Thumbnails
 

'http://bluesriders.blogspot.com @ shabramli@gmail.com'