28 November, 2010

Acah Tunjuk Pistol


Kita ikuti kisah sadis Syed Fariduddin Syed Fakhri, 17, bersama rakannya, Subadrul Nizam Suid, 19, ketika pulang dari pasar malam Uptown, Jalan Stadium menuju ke rumahnya di Taman Wira Mergong:


DAKWA TERANIAYA... Syed Fariduddin (kanan) dan Subadrul Nizam menunjukkan kecederaan yang dialami selepas mendakwa dibelasah anggota polis.

"Ketika melalui jalan Gangsa, tiba-tiba seorang lelaki berpakaian biasa membaling topi keledar ke arah saya menyebabkan kami terjatuh ke dalam parit. Belum sempat saya dan rakan bangun, datang kira-kira 20 lelaki lalu membelasah kami. Mereka menumbuk muka, menendang, mengetuk kepala dengan cota besi dan memijak kepala saya di jalan raya."



Sumber: Harian Metro 18.11.2010.
(Sila klik untuk besarkan imej)


Menurutnya, selepas membelasah mereka, barulah penyerang memberitahu dan memperkenalkan diri masing-masing sebagai anggota polis Skuad 42 yang menjalankan operasi mencegah lumba haram di situ.


"Seorang daripada anggota polis terbabit cuba mengugut kami dengan menunjukkan pistol di pinggangnya dan bertanya sama ada kami terbabit dengan lumba haram."


"Anggota polis itu juga ugut nak tembak kami jika kami melarikan diri. Macam mana nak lari, belum sempat kami bangun mereka belasah lagi."


Abang mangsa Syed Fauzi Syed Fakhri, 30, berkata, "Sepatutnya pihak polis menyiasat terlebih dulu bukannya bertindak sesuka hati ke atas adik saya. Dia cukup syarat termasuk lesen memandu, cukai jalan dan insurans, bahkan motosikalnya juga lengkap seperti di tetapkan undang-undang."


Ketua Trafik dan Ketenteraman Awam Daerah Kota Setar, Deputi Supritendan Mohd Sham Abdullah ketika dihubungi berkata, pihaknya akan menyiasat dakwaan pelajar berkenaan. (Ayat klise yang sering digunakan di mana akan berakhir dengan 'kesenyapan').

Tugas berat tentunya menanti Ketua Trafik dan Ketenteraman Awam Daerah Kota Setar, Deputi Supritendan Mohd Sham Abdullah kerana jika menafikan perbuatan ini adalah daripada anggotanya, siapakah pula gerangan "Skuad 42" yang memiliki pistol dan cota besi yang boleh bertindak sesuka hati itu? He.. he..

Masyarakat juga perlu dimaklumkan dengan Standard Operation Prosedure (SOP) polis yang baharu iaitu membaling topi keledar, membelasah, menumbuk muka, menendang, mengetuk kepala dengan cota besi, memijak kepala di jalan raya dan yang terbaru ialah melanggar kenderaan orang yang disyaki. He.. he..


Dalam Mingguan Malaysia hari ini (28.11.2010):

Ibu dakwa anak dilanggar polis.


(Sila klik untuk besarkan imej)


Memetik kata-kata Ketua Polis Negara, YDH Tan Sri Haji Ismail bin Haji Omar, "Saya akan bekerja berpaksi kepada bidang kuasa yang diperuntukkan oleh undang-undang dan menentukan PDRM terus memberi perkhidmatan terbaik bagi kesejahteraan seluruh rakyat dan negara Malaysia." 13 September 2010.


Terkenang kisah Insan Marhaen.


Moral Value: Hargailah tugas polis.


8 Any comments?:

ika~~ said...

eh2 kejadian di uptown jln stadium betol2 dekat ngn umah sewa sy
huu..takotnye

Fiqas said...

hehehe...S.O.P yang baru tu bunyi cam menarik je..sesuai sgt la tu...:)

Isa said...

Polis Raja Di Malaysia.

Cakap banyak lu kena belasah.

omurice said...

Moga pihak polis pandai2 la jaga diri..polis bukan samseng..jangan sampai kredibiliti polis diragui sudah...huhu..

Asma Jalalyna said...

bahaya nya... polis sekarang suma nk try test power pistol tu kot... yelah mana tau klu masa betul2 di perlukan, xbfungsi plak... huhuhuuu...

NurSyazwani MdAzmi said...

macam macam hal lah sekarang ni.haishh

ain said...

kot diorang pun nak jd terror mcm tentera thailand,israel atau tentera amerika...

Qaseh dalia adelia said...

polis gila kuasa ke hape

Related Posts with Thumbnails
 

'http://bluesriders.blogspot.com @ shabramli@gmail.com'