05 December, 2010

Tindakan Terhadap Meng Chee


Kementerian Dalam Negeri (KDN) menegaskan, tindakan undang-undang akan diambil terhadap Wee Meng Chee atau dikenali sebagai Namewee jika dia terbukti melakukan kesalahan ekoran penerbitan klip video yang boleh menyemarakkan api perkauman. Menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein menegaskan, perkara sensitif sebegini tidak boleh dibiarkan dan merupakan satu langkah yang silap serta tidak boleh dimaafkan.


Sumber: Utusan Malaysia 31.08.2010
(Sila klik untuk besarkan imej)


"Saya telah mendapat taklimat daripada Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar mengenai perkara tersebut dan sehubungan itu mengarahkan siasatan menyeluruh dibuat dengan mengambil kira segala aspek."


Di JOHOR BAHRU, empat laporan polis telah dibuat di negeri ini ekoran penerbitan klip video Namewee. Ketua Polis negeri, Datuk Mohd. Mokhtar berkata, laporan polis pertama dibuat pada pukul 3.20 petang, Sabtu lalu di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kulaijaya manakala tiga lagi di Balai Polis Johor Jaya, Pasir Gudang dan Masai semalam.

Beliau berkata, satu pasukan khas yang diketuai Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Datuk Amer Awal telah ditubuhkan bagi menyiasat kes tersebut di bawah Seksyen 4(1) Akta Hasutan 1948.


'Lucut sahaja kerakyatan'
(Pada muka surat akhbar yang sama)


Sumber: Utusan Malaysia 31.08.2010
(Sila klik untuk besarkan imej)


Kerajaan didesak supaya melucutkan kerakyatan Wee Meng Chee atau dikenali sebagai Namewee ekoran perbuatannya menghasilkan klip video terbaru yang boleh menyemarakkan api perkauman.

Ketua Umum Badan Bertindak Perpaduan Melayu (BBPM), Osman Abu Bakar berkata, Tindakan tegas itu adalah yang paling wajar dikenakan bagi memastikan pihak-pihak lain yang ingin mencontohi perbuatan Namewee membatalkan hasrat mereka.

Menurut Osman, tindakan lain yang boleh dikenakan adalah menahan pemuda dari Muar, Johor itu di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kerana tindakannya telah menimbulkan perasaan tidak puas hati antara kaum.

Dalam perkembangan sama, Presiden Ikatan Rakyat Insan Muslim Malaysia (IRIMM), Amir Amsaa Alla Pitchay berkata, langkah melucutkan kewarganegaraan adalah yang terbaik kerana pemuda itu tidak serik walaupun banyak pihak telah menegur perbuatannya sebelum ini.

Beliau berkata, pihaknya sedang memantau perkembangan isu itu dan tidak menolak kemungkinan membuat satu lagi laporan polis seperti yang dilakukan pada 2007 berkaitan klip video Negarakuku.

Dalam pada itu, Yang Dipertua Gagasan Suara Rakyat Selangor (Suara), Mohd. Daud Tarihep berkata, tindakan Namewee itu bertentangan dengan gagasan 1 Malaysia yang mengutamakan sebanyak toleransi dan bersatu padu antara kaum.


Untuk pengetahuan, Isu Namewee mendapat liputan umum selepas Puteri UMNO mendesak kerajaan bertindak tegas terhadapnya kerana mengulangi perbuatan biadab dengan menerbitkan klip video yang menyentuh mengenai seorang pengetua yang didakwa membuat kenyataan berbaur perkauman. Klip video terbaru itu dipercayai bertujuan mengutuk seorang pengetua sekolah menengah di Kulaijaya yang dilaporkan mengeluarkan perkataan berbaur perkauman semasa perhimpunan sekolahnya pada 12 Ogos lalu.



Setelah 3 bulan berlalu...
(Kecil sahaja beritanya)


Sumber: Mingguan Malaysia 28.11.2010
(Sila klik untuk besarkan imej)



Namewee tidak lakukan kesalahan - Nazri


PARIT BUNTAR 27 Nov - Kerajaan tidak mengambil tindakan ke atas Wee Meng Cheng atau dikenali sebagai Namewee kerana pemuda dari Muar, Johor itu tidak melakukan kesalahan terhadap kerajaan dan melanggar undang-undang yang membolehkan dia diambil tindakan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata, dalam klip video terbarunya, Namewee mencerca dan menunjukkan isyarat lucah yang ditujukan kepada pengetua sebuah sekolah di Kulai, Johor dan ia merupakan kesalahan di bawah Akta Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia (SKMM).

Katanya, mengikut akta tersebut, hanya mangsa iaitu pengetua sekolah dalam kes ini yang boleh mengambil tindakan undang-undang ke atas Namewee.

"Terpulang kepada pengetua itu untuk mengambil tindakan atau tidak tetapi kerajaan tidak ada hak untuk mengambil tindakan ke atas Namewee," katanya kepada pemberita selepas merasmikan upacara pecah tanah pembinaan bangunan baru Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Cina Kerian, di sini hari ini.


Moral Value: He.. he..


5 Any comments?:

fatien eleena said...

kalau melayu yang buat semua nie. konfem kena ISA.

Anonymous said...

ORG MELAYU KITE NI BAIK SGT SMPAI ORG CINE ORG INDIA PNDANG RENDAH N LEH PIJAK2

Anonymous said...

Bersatu kita kuat, bercerai kita roboh, apa2 pun Melayu kenalah bersatu. Janganlah ada Melayu yg cuba menghapuskan hak bangsanya sendiri, inilah satu2nya Tanah Melayu, kalau dah hilang payah nak 'claim' balik ye tak? Janganlah sampai tersungkur baru nak bersilat!

MaherZain said...

Kenapa tanya pendapat dari NGO malay/islam....naper tak tanya pendapat NGO Cina/Islam...atau Cina/Buddha?

Anonymous said...

hello.. can't read what u post actually.. anyway.. thankz for sharing

Related Posts with Thumbnails
 

'http://bluesriders.blogspot.com @ shabramli@gmail.com'