21 July, 2010

Sijil Lulus Pelajaran Sekolah Rendah 1972


Sebagai seorang pelajar yang telah menamatkan zaman persekolahannya, selain daripada sijil akademik, sijil berhenti sekolah juga adalah amat penting sebagai resume untuk memohon sesuatu pekerjaan. Melalui sijil berhenti sekolah, seseorang itu boleh dinilai mengenai pencapaian akademik, kelakuan dan pencapaiannya yang tertentu di dalam sesuatu bidang ko-akademik dan kokurikulum.


Kali ini BR akan tunjukkan contoh sekeping sijil tamat persekolahan sekolah rendah yang dikeluarkan oleh pihak sekolah di tahun 1970-an. Kepada abang-abang dan kakak-kakak yang pernah bersekolah pada zaman tersebut tentu sekali telah memiliki sijil seperti ini kerana pengeluarannya adalah seragam bagi semua sekolah-sekolah rendah di seluruh Malaysia pada waktu itu.


Contoh sijil yang dipaparkan di sini ialah daripada Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan (C) Chung Huah, Kampar, Perak yang telah dikeluarkan kepada salah seorang muridnya bertarikh 6 November 1972. (Maklumat peribadi terpaksa dipadam untuk tidak menyinggung mana-mana pihak). Keseluruhan pernyatan pada sijil ini masih lagi menggunakan ejaan-ejaan lama Bahasa Melayu. Kaedah pengisian maklumat pada sijil ini juga turut berbeza mengikut sesebuah sekolah kerana ada maklumat sijil yang ditaip dan ada juga yang hanya bertulisan tangan.


Dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran Persekutuan Tanah Melayu sebagai bukti bahawa seseorang itu telah menamatkan persekolahannya di sekolah rendah selama enam tahun iaitu dari darjah 1 hingga darjah 6. Sijil ini juga boleh digunakan pada waktu untuk memohon pekerjaan untuk menjadi seorang tentera selain daripada sihat tubuh badan. Ramai rakan-rakan BR yang telah menjadi tentera dengan menggunakan sijil ini.


Di bahagian belakang sijil, tercetak panduan gred-gred tertentu yang digunakan untuk menilai tahap pencapaian seseorang murid itu sepanjang pengajiannya di sekolah rendah. Bermula daripada Pangkat I bagi yang terbaik manakala Pangkat V bagi yang amat lemah.


Berlalu dengan perubahan zaman dan tahap pembelajaran masa kini, Sijil Lulus Pelajaran Sekolah Rendah ini seolah-olah sudah tidak sesuai lagi untuk dijadikan resume untuk memohon sesuatu pekerjaan. Seboleh-bolehnya pencapaian akademik di tahap yang tertinggi adalah menjadi keutamaan pada masa kini untuk seseorang itu boleh memasuki sektor pekerjaan makan gaji. Kepada adik-adik yang masih belajar, utamakanlah pelajaran untuk kesenangan di masa hadapan...


5 Any comments?:

khadijah said...

akak pun masih simpan sijil akak macam ni...heheh

akuvision said...

lama betul sijil ni, still preserve!

Zulfahmi Abidin said...

ahaha..fahmie kanak2 millennium lah.tak tawu pon dlu mcm nie.hehehe..cool.ade sentimental value nie.simpan baik2 loh..

Entry terbaru Fahmie:
¶ Tutorial : Online Percuma Menggunakan Maxis dan Opera Mini
¶ Setting Handphone Full Coverage
¶ Lokasi Pergambaran Transformers
¶ Muka Cantik Soalan Bodoh Yang Ditanya

muslim said...

sama mcm abah punya surat..tapi tulisan da kabur..hehehe

iNNrPeAcE said...

hehehehee.. kite pun msih ade sijil skol rndah cina camni.. wahahahaaa.. rindu plak zman dulu2..

Related Posts with Thumbnails
 

'http://bluesriders.blogspot.com @ shabramli@gmail.com'