14 October, 2010

Keko Herbal Tea

Seperti yang telah dijanjikan, hari ini BR akan mengumumkan jawapan sebenar dan siapakah pemenangnya bagi soalan teka-teki siri 4/2010 yang telah disiarkan pada 11.10.2010 yang lalu. (Sila rujuk: SINI). Terima kasih diucapkan kepada semua peserta yang telah mengambil bahagian dalam teka-teki ini. Soalan ini juga telah diberikan empat klu yang cukup mencabar.

Berikut adalah jawapan-jawapan yang telah diberikan oleh para peserta:

1. Ckin Kembaq - air coca-cola / kicap pekat
2. Eman - Kicap Jalen / Kicap Manis ABC
3. Salmia - botol pepsi cola / kicap ABC
4. ::cikserai:: - kicap manis jalen
5. arisyanaziq - kicap jalen / kicap manis (jalen)
6. p@kcikLie - Kicap pekat jenama tak pasti...
7. ashrafi - Fanta / Kicap Cap Kelapa
8. cik dayah - *botol kicap jalen
9. bambam's - kicap tamin
10. Solihin Zubir - botol air sarsi / botol kicap cap kipas udang
11. Sri Mersing - sasparilla
12. Wan Janggut - Minuman Sasparilla perasa sarsi
13. Zona Indonesia - Cocacola / Teh Botol
13. MgtBobber - Air soda Dr. Pepper
15. wongcrewchilld - kecap aja...
16. p@kcikLie - minyak gamat / botoi gamat (besar punya)
17. mikaidaman - minyak bijan..cap tak tahu / minyak lenga..cap apa?
18. Blues Riders - klu no. 4: Made In Malaysia (buatan tempatan) He.. he..

Setelah diteliti oleh para juri dan juruodit bertauliah berdasarkan jawapan yang diberikan di atas, keputusan pemenangnya ialah: TIADA. Kerana jawapan yang sebenarnya ialah Air Minuman KEKO.


Jenama minuman ini tentunya agak asing kepada pembaca sekalian termasuklah BR sendiri meskipun syarikat ini telahpun beroperasi semenjak tahun 1993 lagi. Minuman ini diperolehi sewaktu pulang ke kampung pada Hari Raya yang lalu yang dikeluarkan oleh KEKO Marketing (M) Sdn Bhd. Bukit Mertajam, Seberang Perai.


Jawapan yang paling popular untuk teka-teki ini ialah kicap berdasarkan kepada warnanya airnya yang hitam seperti kicap. Sebenarnya ia adalah minuman teh herba yang menurut penjual minuman ini ianya baik untuk kesihatan kerana khasiat teh herba memang terkenal sebagai pembasmi toksin dan juga pembersih semulajadi saluran perut manusia.


Terdapat juga logo 'halal' yang tercetak pada botol yang boleh menimbulkan perasaan was-was, namun begitu terpulanglah kepada anda di dalam soal ini ataupun bolehlah merujuknya kepada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) untuk maklumat lanjut. BR pun membelinya hanya untuk memilikinya sahaja dan bukan untuk diminum. he.. he..


Terdapat beberapa lagi produk minuman yang dikeluarkan oleh syarikat ini dan untuk maklumat lanjut boleh didapati di KEKO Marketing (M) Sdn Bhd.


Sedikit maklumat mengenai syarikat:

Incorporated in 1993, KEKO Marketing (M) Sdn Bhd’s Headquarter and production facility is located in Bukit Mertajam, a well-known cultural city in Malaysia, Penang. In earlier stage of establishment, the company major marketing products were bottle-packed Herbal Tea and Ginseng Chrysanthemum Tea. KEKO had soon to become the No.1 brand in Malaysia bottle-packed herbal-tea beverage market in just a few years time.

With continuous upgrading and R&D, KEKO Marketing (M) Sdn Bhd has now extended to more than 30 items of products. Latest in November 2004, the company launched it brand new product ---- GLINTER, which emphasized on its fashionable and fresh-looked packing taste, and with the aim to break through the existing Malaysia carbonated beverage and mineral water market.


Mungkinkah botol minuman ini akan menjadi buruan collectors suatu hari nanti?

50 tahun akan datang akan terdapat dua kemungkinan di sini iaitu sama ada botol ini dianggap rare kerana syarikat ini telah tidak beroperasi lagi ataupun kerana botol ini adalah botol nombor 1 daripada syarikat ini yang pada waktu itu mungkin merupakan sebuah syarikat pengeluar minuman besar yang setanding dengan syarikat Coca-Cola dengan mengeluarkan berbagai-bagai versi botol. Hanya masa yang akan menentukan... He.. he...


Kepada semua peserta dan pembaca, jangan malu dan jangan segan cuba lagi di lain kali kerana banyak lagi teka-teki berdasarkan gambar yang akan BR kemukakan. Untuk makluman, apalah sangat pada hadiah yang ditawarkan tetapi semuanya ini hanyalah untuk suka-suka dan memeriahkan blog sahaja tanpa sebarang maksud yang tersurat mahupun tersirat...


3 Any comments?:

MiaSaidin said...

aiya.. tak sorang pun kena.. hehehe
memang tak pernah tahu pun pasai ni :)

Ckin Kembaq said...

aIGO! kalu cm ni,mmg tak mng la..haha

PCL said...

fuh! sungguh menarik minat PCL utk meneruskan lg..sambil tu dpt info yg sgt menarik dan berguna. syabas!!

Related Posts with Thumbnails
 

'http://bluesriders.blogspot.com @ shabramli@gmail.com'