29 September, 2010

Penyangkut Baju Zaman Dulu-dulu


Penyangkut baju ini adalah pusaka keluarga yang telah dimiliki semenjak dari tahun 1950-an lagi dan masih digunakan sehingga sekarang. Apa yang menarik di sini ialah dari sudut penciptaan penyangkut baju ini yang tiada pada penyangkut baju zaman sekarang.


Selain daripada untuk menyangkut baju, ianya juga boleh digunakan untuk menyangkut seluar. Diperbuat daripada kayu dan dawai yang kelihatan cukup simple tetapi amat berguna.


Dibahagian bawah penyangkut baju merupakan kayu bulat yang boleh berpusing (roller) untuk menyangkut seluar, ini akan memudahkan seluar apabila ditarik tanpa sebarang kedutan. Satu inovasi yang tidak terfikir oleh kita sekarang.


Dawai penyangkutnya pun sudah kelihatan uzur bersesuaian dengan usianya. Dawai penyangkut baju ini juga boleh berpusing-pusing dan tidak statik untuk memudahkan kita menyangkutnya dari pelbagai arah.


Kelebihan penyangkut baju daripada kayu ini ialah ianya tidak berkarat dan tidak mengotorkan pakaian. Penggunaan kayu juga boleh mewujudkan nilai estetika yang tersendiri bagi penggemar ciri-ciri kedesaan.


Adalah diharapkan agar para pengilang penyangkut baju pada hari ini dapat menggunakan idea ini (dengan memberikan sedikit sentuhan inovasi) untuk mengeluarkan penyangkut baju yang lebih efisyen untuk keperluan pengguna. Gerenti laris di pasaran...


7 Any comments?:

fathiah said...

antik tuuu :) nice2

Alan said...

mana nak dapat lagi haaa

iza said...

umah wan saya hanya ada yg atas tu je....kayu yg bawah tu tak ada la pulak...

dyetika said...

fuiyoo!!!

Rasli Jaafar said...

Antara senjata arwah Bapak aku guna untuk merotan Aku he he

Nobita Sensei said...

kat umah aku ade lagi nih!

Solihin Zubir said...

perghh.. kalo mak aku rotan aku pakai nie, lg sakit drp rotan pakai penyangkut plastik.. huhu..

Related Posts with Thumbnails
 

'http://bluesriders.blogspot.com @ shabramli@gmail.com'