18 August, 2010

Sos Tomato Dan Sos Cili Del Monte


Del Monte ialah sebuah syarikat gergasi yang terkenal dari Amerika dengan menyediakan bahan asas masakan Itali seperti tomato puree, sardin dan lain-lain produk makanan yang bertin atau berbotol. Sos tomato dan sos cili keluaran Del Monte ini memang cukup popular di kalangan pengguna di sekitar awal 1980-an. Tidak hairanlah jika salah sebuah syarikat makanan segera yang terkenal di negara kitapun pernah menggunakan sos Del Monte di dalam perniagaan mereka.


BR sendiripun pernah menggunakan sos Del Monte ini di dalam perniagaan burger yang dijalankan suatu ketika dahulu. Mungkin kerana rasanya yang lebih enak daripada sos-sos jenama yang lain ataupun kerana pada waktu itu tidak banyak pengeluar sos-sos tomato dan cili terutamanya daripada kalangan bumiputera.


Sos tomato dan sos cili yang BR tunjukkan ini telahpun luput tarikh iaitu pada 13 & 30 April 1989 setiap satu iaitu kira-kira 21 tahun yang lalu. Telah disimpan sekian lama untuk dijadikan bahan nostalgia bagi mereka yang pernah menggunakan produk ini dan kepada generasi kini yang tidak pernah melihat ataupun mengenali sos Del Monte ini. He.. he..


Masih di dalam pack yang kemas dan belum dibuka. Sudah tentulah tidak boleh dimakan lagi memandangkan usianya telahpun mencecah 21 tahun. Warna sosnya pun telah bertukar menjadi merah kehitaman.


Terdapat pemberian hadiah percuma iaitu sharpener berbentuk botol sos kecil bagi pembelian kombo sos tomato dan sos cili 340g ini.


Kesitimewaan Del Monte ini ialah ia menggunakan istilah tomato 'catsup' bukannya 'ketchup' seperti yang biasa digunakan oleh pengeluar-pengeluar sos tomato yang lain.


-------------------------------------------------------------------------------------------------


Cadangan juadah berbuka hari ini:



Resepi Puding Ara


Bahan-bahannya:


2 cawan tepung jagung
1 biji kelapa
6 cawan gula pasir
6 sudu koko Van Houten


Cara Membuatnya:


Kelapa diparut dan diperah, diambil santannya sebanyak mana yang dapat.

Di dalam periuk, bancuh kesemua bahan-bahan tadi, gula, tepung jagung, santan dan koko Van Houten, seperti membuat puding jagung.

Kacau di atas api sehingga adunan itu kental dan kelihatan berkilat. Selepas itu diturunkan dari api dan disejukkan ke dalam loyang. Kalau suka boleh juga disejukkan di dalam peti sejuk.


Selamat mencuba!



5 Any comments?:

Abam Kie said...

terharu kerana abg sanggup simpan botol2 tu sejak 1989 semata2 utk tatapan kami. Bravo!

NIA said...

hai sos.kita sebaya:D

sweetie2010.blogspot said...

Salam BR,

lamanya dah tersimpan sos ni. 21 tahun lamanya.Dah takder ker kat pasaran sos del monte sekarang ni?

Anonymous said...

Saya ingat memang produk dulu dulu banyak kasi cenderamata kan?
Beli maggi pun percuma kalendar.

JMR said...

terbaek lah promote sos cili..heheh..pekabar bro?

Related Posts with Thumbnails
 

'http://bluesriders.blogspot.com @ shabramli@gmail.com'