31 August, 2010

Merdeka!


Tepat pada tengah malam seluroh raayat bertempek 'Malaya sudah merdeka'!


Kita ikuti lagi gambar-gambar bersejarah yang diambil dari Keluaran Khas Berita Harian bertarikh Khamis 30 Ogos 2007 terbitan Berita Harian Sdn. Bhd. dengan kerjasama Pusat Sumber The New Straitas Times Press (M) Bhd.



31 Ogos 1957:
Tunku Abdul Rahman mengisytiharkan kemerdekaan Malaya di Stadium Merdeka, Kuala Lumpur selepas membaca deklarasi kemerdekaan.



5 Ogos 1957:
Pesuruhjaya Tinggi British ke Malaya, Sir Donald MacGillivray dan Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan selaku Yang di-Pertuan Agong bergambar sebelum majlis memetarai Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu.



13 Februari 1956:
Empat anggota misi Persekutuan 'Merdeka' yang pulang ke Singapura bersama beberapa Menteri Persekutuan dan Singapura yang menyambut mereka di lapangan terbang.

Dari kiri: V T Sambanthan (Menteri Buruh), Francis Thomas (Menteri Kerja Raya dan Komunikasi), T H Tan (Setiausaha Misi), Datuk Panglima Bukit Gantang, Dr Ismail Abdul Rahman (ahli misi), Abdul Hamid (Menteri Kerajaan Tempatan), Lim Yew Hock (Menteri Buruh), Wong Foo Nam (Wakil Rakyat Perikatan), Datuk Mohamed Seth (ahli misi), Mohamed Sidik (Penolong Menteri Pelajaran) dan Chew Swee Kee (Menteri Pelajaran).



9 Mei 1957:
Delegasi bersama pemimpin kerajaan dan wakil parti Perikatan yang akan bertolak ke Britain bagi membincangkan cadangan perlembagaan baru Tanah Melayu dengan Setiausaha kerajaan negara itu, Sir Alan Lennox Boyd.

Dari kiri, Menteri Buruh dan Presiden MIC, V T Sambanthan, Menteri Pelajaran, Datuk Abdul Razak Hussein, Presiden UMNO, Tunku Abdul Rahman, Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja, Mustapha Albakri, Menteri Besar Negeri Sembilan, Shamsuddin Nain dan Menteri Pengangkutan dan Timbalan Presiden MCA, Ong Yoke Lin.



20 Februari 1956:
Tunku Abdul Rahman memegang keris berusia 100 tahun yang diberikan oleh Wanita UMNO di Bandar Hilir Melaka. Beliau melawat Melaka selepas kejayaan misi mencapai kemerdekaan ke London, selain mahu mengumumkan tarikh kemerdekaan negara.



11 Ogos 1957:
Perdana Menteri, Tunku Abdul Rahman, mengenakan pakaian rasmi bagi upacara sambutan kemerdekaan di Kuala Lumpur pada 31 Ogos. Berdiri di depan beliau ialah anak angkatnya, Mariam. Pakaian yang dinamakan 'baju Muscat' itu adalah pakaian rasmi pegawai kerajaan di negeri Kedah. Ia merangkumi tafeta sutera hitam, jaket terbuka dengan epaulette dan baju bahagian dalam dengan ropol pada bahagian tengkuk selain seluar panjang bersulam benang emas.



11 Oktober 1956:
Perdana Menteri, Tunku Abdul Rahman, berdiri di sisi kereta rasminya, Chrysler Imperial. Ia adalah kereta terbesar dan terpanjang di Kuala Lumpur pada masa itu.



2 Mei 1964:
Percutian empat hari Tunku Abdul Rahman di Bukit Fraser dicemari satu kejadian apabila tiba-tiba asap keluar daripada bonet kereta Chrysler ketika menuruni bukit itu. Bagaimanapun, Tunku dapat menenangkan keadaan sambil memberitahu asap itu berpunca daripada brek tayar depan.



Ini pula gelas cenderamata sempena sambutan Hari Kemerdekaan pada 31 Ogos 1957. Tercatat juga di dalam tulisan jawi 'Persekutuan Tanah Melayu' dan 'Bersatu, Bersetia, Berkhidmat'.


-------------------------------------------------------------------------------------------------


Cadangan untuk juadah berbuka hari ini:


Resepi Agar-agar Marmar


Bahan-bahannya:


4 biji telur ayam merah sahaja
1 tahil agar-agar
5 gelas air
1 1/2 gelas gula
1 gelas susu cair
Sedikit esen vanilla dan koko


Cara Membuatnya:


Masakkan agar-agar sampai hancur, kemudian bubuh gula. Bila masak diangkat.
Kacau merah telur bersama susu supaya bersatu.

Tapis agar-agar tadi dan masukkan ke dalam telur dan kacau lagi agar-agar itu di atas api.
Kemudian bahagikan agar-agar itu kepada dua bahagian. Satu bahagian dimasukkan koko dan sebahagian lagi diwarnakan sesuka hati.

Kacau agar-agar tadi hingga sejuk dan kemudian tuangkan ke dalam acuan yang bulat sedikit demi sedikit berselang-seli antara agar-agar berkoko dan berwarna supaya
nampak berlapis, biarlah hingga sejuk.


Selamat mencuba!


5 Any comments?:

Guru said...

selamat merdeka

hazman aka species1980 said...

whoaa.... sonok jugak tengok kete lama2 nie... klasik

CIK TOM said...

merdeka!!!

sweetie2010.blogspot said...

MERDEKA, MERDEKA, MERDEKA. Bangga jadi anak Malaysia.

soutulmujahid.com said...

http://soutulmujahid.blogspot.com/2009/08/benarkah-kita-sudah-merdeka.html

http://soutulmujahid.blogspot.com/2010/08/kemerdekaan-yang-penuh-kepalsuan.html

Related Posts with Thumbnails
 

'http://bluesriders.blogspot.com @ shabramli@gmail.com'