13 October, 2010

Mangkuk Ovaltine Piala Asia Ke-8 1984


Piala Asia AFC merupakan kejohanan bola sepak yang dianjurkan oleh Gabungan Bola Sepak Asia atau AFC. Negara yang memenangi kejohanan ini akan ditabalkan selaku Juara Asia dan layak untuk mewakili Asia ke kejohanan Piala Konfiderasi FIFA.


Mangkuk ini telah dikeluarkan oleh Ovaltine sebagai minuman kesihatan rasmi sempena Piala Asia Kali Ke-8 yang telah diadakan di Singapura. Berdasarkan fakta tersebut, usianya kini telah mencecah 26 tahun. Berketinggian 5.5 cm mangkuk ini amat sesuai sekali digunakan untuk mengisi kekacang sebagai hidangan.


Pada tahun ini telah menyaksikan Arab Saudi telah muncul sebagai juara dengan mengalahkan pasukan China dengan jaringan 2 - 0.


Piala Asia diadakan setiap empat tahun sekali semenjak 1956 walaubagaimanapun, memandangkan Sukan Olimpik dan Kejohanan Bola Sepak Eropah juga dilangsungkan sama tahun dengan Piala Asia (2004, 2008, 2012 dan seterusnya), keadaan ini telah menyebabkan kalendar sukan menjadi sangat padat. Justeru itu, AFC telah mengambil pendirian untuk mengubah tradisi tersebut, dengan menganjurkan kejohanan yang seterusnya pada tahun 2007, diikuti setiap empat tahun mulai tahun 2007.


Kejohanan Piala Asia yang seterusnya nanti akan diadakan pada tahun 2011 dengan menyaksikan Qatar sebagai tuan rumah.


3 Any comments?:

Hairil Rizal said...

Ovaltine...tin merah.

Dah lama takde kan dipasaran?

Ke ada lagi?

Iaryylr said...

Bro pertama kali melihatnya, sungguh menarik!

bahyah said...

mangkuk ni lagi tua dari aku...huhuhu
tipu la kalau aku ckp pernah tgk kn..hahahah
still wujud ya...kagum kagum...:)

Related Posts with Thumbnails
 

'http://bluesriders.blogspot.com @ shabramli@gmail.com'