01 October, 2010

Rokok Rough Rider vs Rokok Tembak


Rokok 'sigaret' (Cigarette) Rough Rider ini memang merupakan salah satu jenama rokok yang cukup popular suatu ketika dahulu di tahun 1970-an. Rokok ini dikeluarkan oleh Malayan Tobacco Company (1956-1976), di mana sekarang dikenali sebagai British American Tobacco.


Dikalangan nenek atau opah di zaman dahulu biasanya akan menjadikan rokok ini sebagai pilihan utama selain daripada rokok daun (lenteng). Untuk pengetahuan, adalah menjadi lumrah dan perkara biasa di tahun 1960-70-an dahulu jika kita melihat perokok-perokok adalah terdiri daripada kaum wanita terutamanya di kalangan orang-orang tua.

Arwah nenek BR sendiripun adalah seorang perokok (rokok daun) tegar sehinggalah beliau berhenti merokok setelah dinasihatkan oleh doktor. Tidak hairanlah jika sebarang upah daripada nenek kepada cucunya untuk melakukan sesuatu perkerjaan pada waktu itu ialah upah sebatang rokok! He.. he..


"Every genuine package of "Rough Rider" cigarettes bears the name W.D. & H.O. WILLS" tertulis jelas di belakang kotak rokok beserta gambar 17 Prize Medals yang diperolehinya dan 'Highest Award Brussels 1897'. Mungkin ini melambangkan betapa 'bermutu' nya rokok ini pada waktu itu. Malangnya, perokok-perokok yang pernah menghisap rokok ini pun mungkin ramai yang telah meninggal dunia sebelum sempat mereka menceritakan kembali kepada kita apakah kelebihannya rokok ini...


Dikenali juga sebagai 'Rokok Tembak' di kalangan perokok berdasarkan gambaran seorang tentera (U.S. Volunteer Cavalry) yang sedang mengacukan senapangnya dari atas kuda yang sedang bergerak.


Cara pembungkusannya juga adalah berbeza daripada rokok-rokok sekarang di mana untuk mengambil rokok, perokok perlu menolak dari bawah (seperti kotak mancis). Setiap kotak mengandungi 10 batang rokok dan seingat BR rokok ini tiada penapis (filter) sebagai contoh seperti rokok jenama Lucky Strike sekarang.


History of Rough Rider:

The 1st U.S. Volunteer Cavalry, known as the “Rough Riders,” recruited by Theodore Roosevelt and largely composed of cowboys, miners, law-enforcement officials, and college athletes, achieved worldwide acclaim following America’s invasion of Cuba. The unit participated in the Battle of Santiago, during which it charged across a valley to assist in the seizure of San Juan Ridge (the highest point of which is San Juan Hill). The imagery of the Rough Riders was used extensively during Roosevelt’s subsequent vice-presidential and presidential campaigns.

Sumber: http://www.malaysiadesignarchive.org/?p=1255


Moral Value: Merokok Tetap Membahayakan Kesihatan.


13 Any comments?:

aibaks said...

bro.. due due bawak maut.. haha

jakionline inc said...

lambat atau cepat je .. maut tetap maut .. hehe

Unknown said...

Terkadang manusia itu sendiri yang menjemput kematiannya.....

Gan, saya mo ngasih gan sebuat Award, silahkan bawa pulang awardnya di http://ilalanghilang.blogspot.com/2010/10/award-perdana.html

Mded said...

skrg Rough Rider masih ada lagi tapi kotak warna oren putih... last jumpa ada membe beli kat pekan kluang tahun lepas..

Artta said...

Wah ternyata rokok zaman dulu keren2 ya. . .


Salam.

LadyBird said...

jgn merokok.. bhy.. perokok ni pembunuh.. leh dihukum bunuh :P

Anonymous said...

Wah baru lihat nih rokok model gitu..ckck tapi bagus infonya :)

Perfect Lady's said...

link exchange?

Solihin Zubir said...

rokok nie bahaya cam penembak kat kotak rokok tu.. hehe..

yahaya said...

rokok utk otai...dah lama ..rokok ni...

Anne said...

packaging cantik tapi isi nya adalah pembunuh ;)

marwadi said...

bagiii doonnggg.. rokoknya....

kakrose said...

BR..
tengok kotak rokok ni..teringat masa akak kecik2 dulu..ada gula2 rokok jenama inilah..

Related Posts with Thumbnails
 

'http://bluesriders.blogspot.com @ shabramli@gmail.com'